Buiten koken is het standaard karbonaadje op de zomerse barbecue ver voorbij. Van kookpot en Kamado tot rookoven en Ofyr; steeds meer mensen leven zich buitenshuis uit met kooktechnieken en hittebronnen. Wat is er leuker dan klanten hierbij inspireren en adviseren? Buiten koken heeft dan ook een duidelijke plek in de opleidingen van SVO.

Docente Carola Post vindt het belangrijk dat de studenten eerst de basiskennis van het buiten koken opdoen. “Met een standaard barbecue zijn de meesten wel bekend, maar zelfs daarover valt van alles te leren. Welke hittebron kies je bijvoorbeeld? Kokosbriketten zijn een gezonde en duurzame keuze. Er zitten geen chemische bindmiddelen in, er wordt geen boom voor gekapt, ze geven weinig rook en branden heel constant waardoor ze ook zeer geschikt zijn voor het low & slow garen. Denk aan een stuk procureur dat je ’s ochtends in een gesloten barbecue legt en op 110 graden laat garen, zodat het rond etenstijd heerlijk mals is. Voor andere bereidingen werken we graag met grote stukken houtskool. Het is maar net wat je wilt klaarmaken. We leren onze studenten de juiste keuzes maken.”

Kijk verder dan de barbecue

Naast verschillende soorten barbecues komt bijvoorbeeld ook de kookketel op een driepoot aan bod. Carola: “Oorspronkelijk komt deze uit Hongarije waar mensen er vaak goulash in maken, maar je kunt er zo veel meer mee!” Daarnaast mag de aan populariteit winnende Ofyr niet in het lesprogramma ontbreken. “Deze vuurschaal heeft een brede rand waarop je het eten kunt laten garen. Het is een heel sociaal gebeuren. Iedereen staat om het vuur te genieten. Als het aan mij ligt, laten we onze gourmettraditie met Kerst voor wat hij is. Hup, jas aan, muts op en naar buiten, zo’n knapperend houtvuur is toch ultiem knus en gezellig! Maar laat ik niet op de zaken vooruitlopen. We hopen eerst nog op een Indian summer. Voor een groeiende groep mensen is buiten koken zeker niet aan een seizoen gebonden.”

Uit eigen ervaring vertellen

“Onze studenten van Generation Food en van de slagersopleiding en krijgen tijdens lessen, workshops en masterclasses kennis over buitenkoken aangereikt en we gaan er vervolgens praktisch mee aan de slag. Pas als je het zelf hebt gedaan en meegemaakt, kun je er echt over meepraten. En een product met een mooi verhaal verkoopt nu eenmaal beter. Waar het vroeger bij een barbecue vaak om grote hoeveelheden vlees ging, is kwantiteit inmiddels minder belangrijk geworden. De klant is meer dan voorheen geïnteresseerd in verschillende bereidingstechnieken en het bereiden van verschillende producten op de barbecue; vlees, vis én groente. Mensen willen best wat meer betalen voor een mooi, eerlijk stuk vlees. Daar hoort dan wel een goed advies bij.”

www.svo.nl

Bron: de Slager

© vakblad Vers-inspiratie - een uitgave van b2b Communications BV - (026) 370 00 27 - Publicatiedatum: 21 October 2019

Copyright 2021 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl