In het licht van de enorme concurrentie die een slager dagelijks ondervindt moet je, om te slagen, wel met wat extra’s komen. Dat hoort redacteur Gerhard Kwak vrijwel dagelijks van de slagers die hij ontmoet. 

“Toen corona toesloeg in maart, besloot ik mijn tijd te verdrijven met het doorspitten van mijn enorme slagersarchief”, vertelt hij. Hij besloot de duizenden foto’s, reclamefolders en andere creatieve uitingen die hij in de loop der jaren verzamelde in boekvorm aan zijn collega-slagers aan te bieden. “Uitingen die je als slagers een handvat bieden bij het creatief in de markt zetten van je bedrijf.”  

“Natuurlijk zijn er verschillende organisaties en bedrijven die je daar al bij helpen”, vervolgt Gerhrd, “maar dit boek is anders. Dat geeft geen bepaalde richting aan. Het laat je kennismaken met alle mogelijke vormen van creativiteit; van een moderne inrichting van jouw slagerij tot de waarlijk unieke kunstgrepen uit ons verre verleden. Van een ouderwets foldertje tot de meest moderne uitspattingen op het internet. Kijk maar wat je ermee kunt. Een goed idee levert in ieder geval omzet op.”

“Creatief Verkopen is een boek speciaal voor slagers en door slagers. Zij zijn namelijk de toeleveranciers van tal van uitingen waarmee je creatief kunt verkopen. Deze uitingen zijn het visitekaartje voor de smaakvolle sfeer die we als slager moeten uitstallen om onze toekomst veilig te stellen. In totaal hebben 37 slagers hun bijdrage geleverd. Daarvoor mijn dank. Jullie zorgen voor net dat beetje extra”, besluit Gerhard.

Op de volgende pagina’s lees je de verhalen van drie van deze slagers; stuk voor stuk inspirators voor hun klanten én voor collega’s! 

Bestel het meer dan 300 pagina's dikke boek nu tegen de speciale voorverkoopprijs van € 39,95 excl. 9% btw, inclusief portokosten. De voorverkoop loopt nog tot 13 december 2020. Na 13 december geldt de reguliere prijs per boek:  € 45,- exclusief 9% btw, inclusief portokosten.

www.creatief-verkopen.nl

Bakker en Keurslager Boenders

Een bakker en een slager die hun krachten bundelen: in 1988 wordt dit gezien als ‘revolutionair’. Toch besluiten twee ambachtslieden, Bakker Hengeveld en keurslager Boenders, de stap te nemen. Drijvende kracht achter de samenwerking is ondernemer Gerwin Starink, slager in hart en nieren. 

Gerwin runt al jarenlang succesvol het bedrijf, dat sinds 2000 een enorme ontwikkeling doormaakte. Anno 2020 stap je binnen in een magnifieke winkel, waar slager en bakker het beste van hun kunnen laten zien. De afdelingen zijn van elkaar gescheiden door zelfbedieningsmeubels, met rechts de slagerstoonbank en links de toonbanken van de bakkerij. “In het begin worstelden we met de routing, het liep allemaal niet zo lekker. We maakten de fout door vlees en brood om en om aan te bieden. Onze klanten raakten daardoor in verwarring. Op een gegeven moment, in 2016, stond ik achter in de zaak en snapte ik ineens waarom het niet liep. We hebben toen een strakke fysieke scheiding gemaakt tussen de slagerij en de bakkerij, dat werkt.”
Achter in de zaak zijn glazen wanden ingebouwd: de scheiding tussen de winkel en de productieruimtes. “Een bewuste keuze want we willen transparant zijn. Het houdt ons ook scherp want er is altijd wel een klant in de winkel.”

De slagers werken met vlees van dichtbij; uit Twente. En de vleeswaren komen zoveel mogelijk uit de eigen worstmakerij. De bakkers beginnen al vroeg in de ochtend om met de grootst mogelijke toewijding en de beste ingrediënten de lekkerste verse producten te maken. 

De perfecte samenwerking zien we niet alleen terug in de winkel, maar ook in de cateringactiviteiten, waarmee ze tot in de wijde omtrek succes hebben. 

www.boenders.keurslager.nl

Buurman Vleesch en Vis 

Jurgen Buurman is eigenaar van Buurman Vleesch en Vis in Twello: een unieke combinatie van slagerij en viswinkel. Na het bestuderen van verschillende marktonderzoeken, concludeerde Jurgen dat er in Twello behoefte was aan een ambachtelijke visspecialist. Vis was voor hem ‘geen vreemde eend in de bijt’. Met zijn cateringtak werkte hij naast vlees al volop met de productgroep. 

Hij zag kans om het naastgelegen pand te kopen en startte er in 2010 een visspeciaalzaak. Met de verbouwing van de winkels hebben ze rekening gehouden met duurzaam en maatschappelijk produceren. Alle warmte die de koelingen produceren wordt opgevangen in een boiler en gebruikt om de ketels te verwarmen: voor warm water en vloerverwarming. De toonbank en ook alle andere apparatuur zijn extra energiezuinig.”

Vis is een vak apart, wist Jurgen. Daarom ging hij er niet zelf mee aan de slag op de nieuwe afdeling, maar nam hij een in vis gespecialiseerde chef aan. In de viswinkel, door een glazen wand gescheiden van de slagerij, liep het niet gelijk storm. “De klanten keken eerst de kat uit de boom. Maar die rustige start had zijn voordelen; het gaf mijn medewerkers en mij de kans om erin te groeien. Inmiddels draait de zaak goed.”

Het vlees komt van de beste duurzame fokkerijen uit de omgeving. Ze werken onder andere met Belgisch Blauw rundvlees en schapenvlees uit het Reggedal. Vis wordt dagvers aangevoerd en door de medewerkers zelf bewerkt. 

Buurman staat bekend om de eigen worstmakerij. Zeker 90% van de vleeswaren en worsten die in de winkel liggen worden hier geproduceerd. Ook natriumarme en glutenarme producten; categorieën waar veel vraag naar is. Met hun worstmakerij werden ze in 2014 landskampioen. In 2016 en 2017 werden ze kampioen van Gelderland bij het Worstmakersgilde en ze scoren regelmatig op de bekende internationale vakwedstrijden.

www.buurmantwello.nl

Van Roessel

Van Roessel is een familiebedrijf dat al 142 jaar bestaat. Inmiddels staat de 6e generatie aan het roer met Dennis van Dun. Hofleverancier slagerij Van Roessel is een begrip in Waalwijk en wijde omgeving. Uitgangspunt van de familie is ‘elke dag opnieuw topprestaties leveren’. Dat bereiken ze met een team van betrokken en vakkundige medewerkers; een aantal werkt er al meer dan 30 jaar. De roots van de familie in het slagersambacht vormen het fundament waarop Van Roekel bouwt en blijft vernieuwen: ‘Slager wordt men niet bij geboorte. Maar als het slagersbloed eenmaal in de familie zit, is de basis voor vele generaties gelegd’, aldus een passage uit de jubileumuitgave van 1998, gemaakt ter ere van 120 jaar Slagerij Van Roessel.

Het vlees dat Van Roessel verkoopt, wordt op ambachtelijke wijze geselecteerd en verwerkt. Dennis is een uitmuntend vakman. Hij volgde niet alleen de Slagersvakopleiding (SVO) maar ook de opleiding Levensmiddelentechnologie aan de HAS. In 2018 behaalde hij de titel Branche Erkende Meesterslager, eerder werd hij al Meester Worstmaker. Zijn passie voor het vak zorgt ervoor dat hij voortdurend streeft naar het verbeteren van de kwaliteit van de producten. Hij loopt warm voor het ontdekken en ontwikkelen van nieuwe smaken. 

Consumenten worden in de winkel keer op keer verrast door het enorme en veelzijdige aanbod. De winkel is U-vormig en heeft een doorgaande looproute; langs kaas (jawel!) en delicatessen, vlees en vleeswaren, maaltijden en specialiteiten. Een wereld aan smaakbelevingen. “Zien, ruiken, proeven en beleven: onze eetwinkel prikkelt alle zintuigen. Als ambachtelijke slager en traiteur maken we van ieder eetmoment een genietmoment!” aldus Dennis van Dun. 

www.slagerijvanroessel.nl

- Publicatiedatum: 7 December 2020

Copyright 2021 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl