19-februari-2019 | Door: Kiki Stender
Laat je zien!

Laat je zien!

Soms heb ik wel eens het idee dat we niet trost zijn op ons vak. We werken als gekken en zin druk met van alles en nog wat, maar het uitdragen van ons ambacht is wellicht wat teveel van het goede.

Kom eens achter de toonbank vandaan en laat van je horen. Een supermarkt bij mij in de buurt pakt dat uitstekend aan. Ze hebben nog een eigen slager die er de gewoonte van maakt om bij een vraag van de klant achter het koelmeubel vandaan te komen om aan de voorkant op de rand te gaan zitten en op zijn gemak uitleg te geven. Je ziet aan de klanten dat ze die aanpak op prijs stellen. 

Dat kun jij toch ook? Het is echt niet zo moeilijk. Gelukkig zie je steeds vaker dat het centrum van de werkzaamheden  de winkel in wordt gehaald. Bij de slager en de visboer staat het hakblok of de werktafel in het zicht, wat het contact met de klant sterk verbeterd. Bij de groenteboer staat een kraam voor de pui waar de klanten geholpen worden. Onlangs zag ik bij een bakker dat hij een groot raam achterin de winkel had, waardoor je zo in de bakkerij kon kijken. Prachtig om te zien. De bakker zelf kan op zijn beurt de winkel in de gaten houden.
Terwijl ik stond te wachten, werd hij door een medewerker opgehaald om antwoord op een klantvraag te geven. Zijn werkkleding onder het meel, de geur van vers brood om hem heen; zo uit het werk de winkel in. Denk je dat de klant dat erg vindt? Zeker niet! Die vindt het prachtig. “Dat die man zomaar voor mij uit de bakkerij komt’” hoor je ze denken. Dat kweekt goodwill.

Natuurlijk is deze manier van werken niet altijd gemakkelijk. Je moet je werk onderbreken, en dat kost tijd, dus  geld. Misschien kost het meer moeite om de hele zaak schoon en netjes te houden. Maar ach; de persoonlijk aanpak in de winkel kost vaak maar enkele minuten. Het werk pak je, bij een goede organisatie, gemakkelijk weer op. Daar word je niet arm van! Dus? Gewoon doen! 

Terug naar boven