20-juni-2016 | Door: Kiki Stender
Online angst

Online angst

Zeker 80% van de consumenten struint via google geregeld het internet af op zoek naar informatie van lokale aanbieders. Daarbij kijkt circa 76% naar beoordelingen van klanten betreffende het lopende aanbod. Maar liefst 90% van de consumenten is vrijwel continu actief op social media. De online-activiteit van ondernemers laat heel andere cijfers zien.

Marktonderzoekbureau TNS Nipo vroeg in 2015 circa 1700 mkb’ers naar hun online ervaringen en gedrag. De resultaten vind ik ronduit schokkend. Nog geen 30% van de deelnemers aan dat onderzoek gaf aan te verwachten dat online marketing voor hun bedrijf kan werken. Bijna de helft van de ondernemers stelde zelfs dat ‘het gebruik van online voor marketingdoeleinden’ niet eens aan de orde is. 

In gesprekken met ondernemers hoor ik het maar al te vaak: ze vertrouwen helemaal op hun ‘gevestigde naam’, plaatsen zo nu en dan een advertentie of geven een folder uit bij speciale gelegenheden. Dat is alles. Ze gaan ervanuit dat ze daarmee de strijd wel kunnen winnen. Ik heb geen idee waarom aandacht voor ‘online zichtbaarheid’ nog steeds niet is ingedaald. Angst? Onwetendheid? Laksheid, te druk, geen geld? 

Graag reken ik zo snel mogelijk af met deze tegenwerpingen. Angst is een slechte raadgever en heeft nog nooit overwinnaars opgeleverd. Zet je erover heen, ga in de aanval. Praat eens met een collega die al wel met social media werkt, dat geeft inzicht. Onwetendheid? Geen punt, er zijn mogelijkheden genoeg om je te verdiepen in de mogelijkheden. Of vraag het aan een van je medewerkers; zij hangen vrijwel dag en nacht aan hun mobieltje. Laksheid of ‘te druk’? Hou toch op! Wie wil er nou zijn toekomst in gevaar brengen terwijl de kansen voor het oprapen liggen? 
En ook geld mag nauwelijks een rol spelen. Een facebookpagina en/of website kost gemiddeld minder dan een wekelijkse advertentie of dure folder. 

Mijn tip van de dag: blijf niet achterover leunen, neem actie! Anders mis je de boot, vis je achter het net, valt er over een paar jaar helemaal niets meer te ondernemen. Het is maar wat je wilt.  

Terug naar boven