19-november-2019 | Door: Kiki Stender
Pakjesavond

Pakjesavond

Sinterklaas is in het land; een rumoerige tijd. De pietendiscussies barsten los, ouders haasten zich naar huis om op tijd te zijn voor het Sinterklaasjournaal, de pepernoten, marsepein en banketstaven zijn bijna niet aan te slepen. Veel van jouw klanten piekeren zich suf over de invulling van een surprise of een ludiek gedicht. Valt er voor jou als versspecialist ook nog wat uit te pakken rondom deze feestdag? 

Sinterklaas is, hoe je het ook wendt of keert, een kinderfeest. Dus haal die generatie de winkel in! Per slot zijn zij de klanten van de toekomst. Hoe je dat kan doen? Laat ze hun schoentje zetten!

Maak een krachtige poster voor in de winkel met daarop jouw actie. Of deel de week voorafgaand aan de actie kleurplaten uit. Die mogen de kinderen dan, voorzien van hun naam en leeftijd, mét een schoentje, bij jou inleveren (bedenkt goed, met het ook op hygiëne, waar je de schoentjes kunt neerzetten!) Je kunt ook de zak van zwarte Piet neerzetten, een jutezak met daarop een foto en logo van je eigen bedrijf. In die zak gaan de tekeningen voor de Sint. 

Beperk de actie tot maximaal één week. Start bijvoorbeeld op de woensdag, als veel kinderen ’s middags vrij zijn van school en stop op zaterdagmiddag. Je haalt dan alles uit de winkel om aan te geven dat Piet er met de buit vandoor is. De week erop mogen de kinderen met hun ouder(s) in de winkel hun sinterklaascadeautje ophalen. Wat dat moet zijn? Niet te ingewikkeld. In jouw assortiment zitten genoeg lekkernijen waar kinderen dol op zijn. Een stukje (droge) worst of jonge kaas. Mandarijntjes. Een krentenbolletje, kibbeling, of een zakje suikeramandelen. Of stap naar een collega: menig bakker leeft zich uit met marsepein en kan er iets van maken dat typisch bij jouw bedrijf past: een marsepeinen worstje, appel, wortel of visje. 

En die ouder die is meegekomen? Die verleid je met een leuke dag- of weekaanbieding om gelijk wat bij je te kopen. Iets makkelijks; dan hebben ze meer tijd om die surprise in elkaar te knutselen.

Kortom: ga aan de bak met Sinterklaas en haal, mét de kinderen, de toekomst(ige klant) jouw winkel binnen. 

Terug naar boven