26-september-2017 | Door: Kiki Stender
Rotte plekjes

Rotte plekjes

We hebben het hier gewoon over de rotte plekjes in het assortiment en de presentatie. Schaaltjes met slavinken of hamburgers zijn een prachtig voorbeeld. Die komen niet zelden uit de diepvries en ogen dus niet echt vers. Zakken met broodjes die in een grote berg in een mand naast de toonbank liggen en waar iedereen in ligt te trekken. Schalen met vis die onder het druipvocht toch nog proberen zich zelf te verkopen, Vleeswaren, net van de snijmachine, die rafelig aantonen dat de snijmachine niet echt scherp is. Appels en peren die beschadigd zijn doordat de consument ze in de handen neemt en ze vervolgens terug mikt in het schap.

Laten we wel zijn. Je kunt nog zulke lekker artikelen verkopen wanneer ze onzorgvuldig bewerkt zijn en niet goed gepresenteerd dan sla je de plank mis. Serveer en presenteer dus op de enig juiste manier: met klasse. Het is allemaal niet zo verschrikkelijk moeilijk. Je moet als vakman of –vrouw  de zaak voortdurend in de gaten houden. Alleen dan ziet de consument dat je topartikelen verkoopt. Dan krijgt ze waar ze bij jou naar op zoek is. Extra klasse. Dat ze daar wat meer voor moet betalen maakt dan niet echt meer zoveel uit.

Instrueer dus jouw medewerkers dat er scherp op de presentatie gelet moet worden. Ga samen eens voor de toonbank staan of loop door de winkel. Aan het begin, maar zeker ook aan het eind van de dag. Bespreek samen wat je ziet en wat je er aan verbeteren kunt. Schalen moeten keurig gevuld zijn en een teveel aan lekvocht is uit den boze. Jouw groente en fruit moet je voortdurend inspecteren op beschadigingen en verdroging. En de aangeboden producten moeten zo gepresenteerd worden dat beschadigingen in principe voorkomen worden. Houd elkaar scherp. Alleen zo ben je in de ogen van de consument de specialist waar ze naar toe komen en die hen van de juiste artikelen voorziet. Alleen dan is een hogere prijs gerechtvaardigd. Dus vanaf vandaag haal je gedurende de dag de rotte plekjes uit je assortiment. Dat is gegarandeerd goed voor extra omzet. Doe je dat niet dan heb je ten opzichte van de consument geen poot om op te staan.

Terug naar boven