24-april-2017 | Door: Kiki Stender
Samen aan de bak

Samen aan de bak

Een uitstekende methode om nieuwe klanten naar jouw winkel te lokken, is het houden van een open huis. Doe dat niet alleen, maar werk samen met andere versspecialisten Dat vergroot de promotionele mogelijkheden.

Groentespecialist Bas Jansen uit Brummen organiseerde een open huis samen met de slager, een bakker en een banketbakker. Op een zaterdag. Dat lijkt misschien vreemd, omdat dat nu juist de drukste dag in de winkel is. Realiseer je dan dat de meeste mensen er dan juist tijd voor hebben. In de praktijk bleek het prima te organiseren.

Inwoners van Brummen en omstreken werden nieuwsgierig gemaakt met een groot artikel in het regionale nieuwsblad. Bovendien plaatsten ze een paginagrote advertentie met het demonstratieprogramma, smakelijke aanbiedingen en de foto’s van de ondernemers.

De banketbakker trakteerde zijn bezoekers op ijs gemaakt van melk van de plaatselijke boer. De bakker liet kinderen paashaantjes en -haasjes maken en gaf een demonstratie brood- en oliebollenbakken. De groentespecialist gaf een proeverij van de dagverse zuivel van een plaatselijke zuivelboerderij die hij verkoopt, en demonstreerde hoe hij groentesalades maakt. Een demonstratieteam liet verschillende soorten appels proeven. Ook werden er films van regionale groentetelers getoond. Bij de slager kon iedereen zelf een vers worstje maken, kijken naar het uitbenen van een regionaal vallei-varken, Parmaham proeven en zelf een stuk kaas van 500 gram afsnijden. Bij een gewicht tussen de 480 en 500 gram mocht het stuk kaas gratis mee naar huis. De slager hield daarnaast nog een gehaktballenwedstrijd. Hij vroeg klanten van het bij hem gekochte gehakt hun eigen balletje te braden, dat werd beoordeeld door de een bekende chef-kok en eigenaar van het plaatselijke restaurant. De winnaar werd tijdens de open dag bekendgemaakt en ontving een mooie diner-bon. 

De dag werd een enorm succes. De ondernemers noteerden een behoorlijke omzetstijging en een duidelijk sterke toename van het aantal bezoekers. Het belangrijkste waren echter de alom gehoorde lovende woorden over de enthousiaste aanpak van de ondernemers en hun medewerkers. Vooral de regionale insteek werd geprezen. Klanten maakten kennis met streekproducten en de werkzaamheden achter de schermen. Een knap staaltje public relations. 
 

Terug naar boven