17-februari-2016 | Door: Kiki Stender
Doe gek

Doe gek

‘s Morgens zo goedkoop mogelijk de basisboodschappen doen bij een discounter, en om 19.00 uur een exclusieve maaltijd halen bij een traiteur. Of via een app bestellen en het thuis laten bezorgen. Het was tien jaar geleden vrijwel ondenkbaar. Hebben we het over dezelfde consument? En hoezo, 19.00 uur? Na 18.00 uur was alles dicht.

Tijden zijn drastisch veranderd. Het foodlandschap trilt op zijn grondvesten. De strakke grens tussen foodretail en foodservice is vervaagd, schakels in de keten verdwijnen, omnichannel heeft de toekomst. Hoe speel je als versspecialist in op de grillige en wispelturige consument van nu?

Meeveranderen

Terwijl ik dit schrijf, bedenk ik dat het consumentengedrag ‘grillig en wispelturig’ noemen voortkomt uit een hopeloos begin-van-deze- eeuw-perspectief: toen klanten en winkels nog overzichtelijk in te delen waren in duidelijk afgebakende segmenten. Toen online nog niet zo’n vlucht had genomen en de smartphone nog niet was geboren.

Maar zodra je dat oude perspectief loslaat, lijkt de essentie simpel. Ga eens bewust na waar je eigen behoeftes liggen; kijk naar wat je buren doen; luister naar waar je klanten om vragen; volg waar jongeren mee bezig zijn: we willen allemaal nog steeds onze behoeftes bevredigen. Onze zintuigen aan het werk zetten was nog nooit zo belangrijk. We willen beleven, horen, ruiken, voelen, zien. En proeven.

Het Oud-Hollandse ‘doe maar normaal dan doe je al gek genoeg’ is definitief afgeschreven. Doe gek! Blink uit in je vak, wordt een lokale held, beweeg mee met de consument, doe ideeen en inspiratie op, denk ‘out of the box.’ Met reportages, marktkennis, vakrecepturen en prikkelende columns zetten we jou op scherp. Met een tastbaar blad, maar vooral ook online: 24/7. Wij geven je de inspiratie-boost! 

 

Judith Witte | [email protected]
tweet@vakbladenFood

Terug naar boven