17-juni-2016 | Door: Kiki Stender
Verleg je grenzen

Verleg je grenzen

Laatst liep ik de Viking-run; een ‘obstaclerun’ die je alleen redt als je samenwerkt met andere deelnemers. Een run waarin je je grenzen verlegt, leert waar je krachten liggen, zoekt naar je balans, je angsten overwint en een (10 meter hoge) sprong in het diepe maakt. Alvorens het daverende startschot klinkt, omarmen we elkaar in het startvak en spreken we de beloftes uit: ‘This is not a race, but a challenge. We will leave no Vikings behind. En: ‘Vikings drink their beer in Walhalla.’ 

De volgende dag. De finish gehaald, spierpijn op vreemde plekken en een gelouterde geest, zie ik in alles de analogie met het echte leven. Dan valt het ABN-AMRO rapport ‘De voedselspeciaalzaak 2.0: Het visitekaartje van de agrifoodsector’ op mijn bureau. 

Ik lees: ‘Hoewel veel speciaalzaken al jaren kampen met teruglopende omzetten en het aantal winkels de afgelopen drie jaar met één procent daalde, hebben ze toekomst. Als ze ambacht en ondernemerschap omarmen en de samenwerking zoeken met producenten, boeren en groothandels, zullen ze overleven én floreren. Ondernemers die niet genoeg innoveren, verliezen uiteindelijk de strijd om de consument.’

Ook al is het geen race; de strijd verliezen, dat wil je toch niet? ‘We will leave no Vikings behind’. 

Omarmen dus: dat ambacht en het ondernemerschap! Succesvolle speciaalzaken blijven op de hoogte van nieuwe trends en hypes en spelen hier snel op in. Grenzen tussen de foodservice, retail en horeca vervagen, dus denk in behoeftes
en maaltijdmomenten. Zoek de balans tussen off- en online. Meld online niet alleen dat er complete barbecuepakketten te bestellen zijn; vertel ook over nieuwe producten en laat zien waar je mee bezig bent. Ga de samenwerking aan met
andere speciaalzaken, met horeca; zelfs met de supermarkt als dat kan. Investeer in personeel en persoonlijke aandacht: blijf je personeel opleiden in gastvrijheid en product- en vakkennis.

Kortom: Laat je inspireren! Lees je vakbladen. Verleg je grenzen. Maak die sprong in het diepe; de tijd is er rijp voor. Durf jij? Misschien eerst een zomers streekbiertje dan. Proost!

Terug naar boven