‘There’s nothing wrong with being small’; de Hollandse garnaal bewijst dit keer op keer. Sterker: hij steekt met kop en schouders uit boven zijn soortgenoten. 

“Internationaal is de Hollandse garnaal befaamd om zijn uitgesproken zilte en romige smaak en zachte structuur”, vertelt Agnes Leewis, directeur van het Nederlands Visbureau, dat in  september een campagne start om de Hollandse garnaal op de kaart te zetten.

Krachtige smaak

De Hollandse garnaal is klein, en heeft veel smaak. Deze veelzijdige kleine smaakmaker komt rechtstreeks uit onze eigen Noordzee. “Een garnaal is maar een garnaal, denken veel consumenten wellicht. Maar hoe klein dit diertje ook is, er zit wel degelijk verschil in welke je kiest. Dat weten de vis- en versspecialisten wel, maar de consument niet”, zegt Agnes. “De consument die al wel de hoogstaande kwaliteit van onze Hollandse garnaal weet te waarderen, hikt misschien tegen de hoge prijs aan. Voor 100 g betaal je momenteel zo’n €5,-. Aan de prijs kunnen we niets veranderen, maar aan de manier waarop we het als ingrediënt gebruiken wel. Er wordt extra ingespeeld op datgene waar dit schaaldiertje groot in is: smaak. Omdat die zo krachtig is, heb je aan een kleine hoeveelheid al genoeg. Ook met een handje van deze Hollandse held kun je eindeloos variëren en voeg je een ware smaakexplosie toe aan je gerecht. Zo geniet je er als consument langer en vaker van.”

Garnalenboottocht

De Hollandse garnaal is een alleskunner die aan veel gerechten nét dat beetje extra toevoegt. Agnes: “In de maand september geven wij deze kleine smaakmaker het podium dat hij verdient. We laten zien hoe veelzijdig hij eigenlijk is”. De campagne krijgt haar aftrap in Amsterdam met de kleinste garnalenboot van Nederland waar een (bekende) chef lekkere en gevarieerde recepten serveert aan de aanwezige culinaire pers en influencers. Deze garnalenboottocht krijgt in dezelfde maand een vervolg in Rotterdam en in Den Bosch. Voor elke stad is een andere chef aangetrokken, waarbij in Rotterdam er ook plaats is voor enkele consumenten dankzij een eenmalig en exclusief pop-up restaurant. “Op deze manier gaan we de consument, via eigen ervaring dan wel via berichten in de media, ervan overtuigen dat de Hollandse garnaal ook bijzonder goed tot zijn recht komt als topping op een hapje, pastagerecht of salade. Bovendien is de kleine smaakmaker het hele jaar te verkrijgen bij de visspecialist.”

Kracht van herhaling

Dat het de maand is van de Hollandse garnaal in september, met als hoogtepunt de landelijke campagne ‘De kleine Smaakmaker’, mag de klant in de winkel natuurlijk niet ontgaan. Agnes stelt dat de impact van een dergelijke campagne ligt in de verschillende middelen en kanalen waarmee je de consument bereikt. ”Het is de kracht van de herhaling die er voor moet zorgen dat de consument onze kernboodschap onthoudt: ‘de Hollandse garnaal is veelzijdig, superieur in smaak en ook nog eens duurzaam (want MSC gecertificeerd sinds eind 2017). 

Overtuigingskracht

“De laatste stap naar de aankoop van de Hollandse garnaal vindt plaats in de winkel, daar maakt de consument de definitieve keuze: voor ‘de kleine smaakmaker’ in plaats van rivierkreeftjes of andere garnaalsoorten. Daarom is het belangrijk dat campagnemateriaal ook daar goed zichtbaar is. Zo herinnert de consument zich de social media- en blogposts, of artikelen hierover.” Het Nederlands Visbureau ontwikkelde ter ondersteuning verschillende POS-materialen, waaronder posters, schaphouders, een A4-standaard met A5-receptkaarten. De materialen zijn al beschikbaar in de webshop van het Nederlands Visbureau. Receptvideo’s zijn te vinden op de campagnepagine Hollandsegarnaal. Tevens zijn er op de diverse kanalen van het Visbureau informatieve en culinaire posts te vinden over de campagne die door vis- en delicatessewinkels gedeeld kunnen worden op hun eigen kanalen”, besluit Agnes.

www.hollandsegarnaal.nl
www.visbureau.nl
www.webshop-visbureau.nl

© vakblad Vers-inspiratie - een uitgave van b2b Communications BV - (026) 370 00 27 - Publicatiedatum: 27 August 2018

Copyright 2018 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl