Eind vorig 2014 ging de Europese Productinformatieverordening in werking. In de tweede helft van 2015 start de NVWA met monitoring om te zien hoe de detailhandel in de voeding ervoor staat. De interesse van de NVWA gaat vooral uit naar dat deel van de wetgeving dat de meeste verandering met zich meebrengt: de allergenen. Hoe zit het ook al weer met de informatieverstrekking rond allergenen? Er wordt onderscheid gemaakt tussen niet-voorverpakte en voorverpakte producten (zie onderin dit artikel). 

Niet voorverpakte producten

Bij niet-voorverpakte producten moet de volgende informatie gecommuniceerd worden. Dit betreft informatie in verband met de Productinformatieverordening, maar ook in verband met andere wetgeving. 
De verstrekking van deze informatie kan via het toonbankkaartje: 

  • Productnaam 
  • Prijsaanduiding 
  • Bij vers vlees: het slachtdier 
  • Bij rundvlees: de herkomst. Voor rundvlees bestaat de plicht al sinds het jaar 2000 dat de herkomst gecommuniceerd wordt; ook voor niet-voorverpakte producten. Met de Productinformatie verordening is de plicht voor communicatie van de herkomst ook voor andere slachtdieren geïntroduceerd, maar deze geldt alleen voor voorverpakte producten.
  • Nieuw: de 14 allergenen stoffen moeten mondeling of elektronisch gecommuniceerd kunnen worden. Allergenen kunnen dus mondeling en schriftelijk/digitaal worden gecommuniceerd. 

Kies je voor mondeling, dan gelden de volgende eisen: 

 

  1. Communiceer: ‘Heeft u een allergie? Meld het ons!’. Want als je kiest voor mondelinge informatie verstrekking dan moet je kenbaar maken dat de klant de allergenen-informatie mondeling kan opvragen. 

  2. De informatie over welke van de 14 allergenen in welke producten zitten is direct beschikbaar als er vragen van consumenten komen. 

  3. De allergenen informatie ligt vast. Dit kan via receptuur, het verzamelen van etiketten van grondstoffen en allergenensheets “De klant moet actief geïnformeerd worden dat allergeneninformatie in de slagerij beschikbaar is.’’ Kies je voor schriftelijke of elektronische communicatie van allergenen dan zijn hiervoor verschillende varianten te bedenken. Je kunt een vermelding van de allergenen maken op het toonbankkaartje of je verwijst bijvoorbeeld met een nummer of een pictogram op je toonbankkaartje naar een allergenenlijst in de winkel. Je kunt ook gebruik maken van je informatiezuil, tv-scherm of ander scherm waarop je aangeeft welke allergenen in welke producten zitten. Maak je gebruik van Eclarion? Dan is het goed te weten dat de digitale allergeneninformatie via aanraakschermen (tablet of informatiezuil) via deze weg beschikbaar is. 

Hoe moet je informatie over allergenen geven op voorverpakte producten?

De Productinformatie verordening stelt veel regels over wat er op het etiket van een voorverpakt product moet. Ook zijn er eisen ten aanzien van hoe de informatie beschikbaar wordt gesteld, denk aan lettergroote. Wat betreft de allergenen: op voorverpakte producten moeten allergenen benadrukt (bijvoorbeeld ‘vet’) in de ingrediëntendeclaratie worden opgenomen.

De 14 allergenen zijn: glutenbevattende granen (zoals tarwe, rogge, gerst, haver, spelt en kamut), ei, vis, pinda, noten (zoals amandelen, hazelnoten, walnoten, cashewnoten, pecannoten, paranoten, pistachenoten en macadamianoten), soja, melk inclusief lactose, schaaldieren, weekdieren, selderij, mosterd, sesamzaad, sulfiet en lupine.  
 

Wat is een niet-voorverpakt product binnen de slagerij?

  • Een onverpakt product dat aan de consument wordt aangeboden (droge worst op een schaal op de toonbank) of 
  • Een product dat op verzoek van de consument is verpakt op de plaats van verkoop (karbonades uit de toonbank die je verpakt voor de consument).

Verpakte producten die met een hoge omloopsnelheid worden verkocht én voldoen aan onderstaande criteria vallen ook onder niet-voorverpakte producten:

  • Producten die verpakt zijn op de plaats van verkoop (een pond gehakt gewikkeld in folie in de toonbank, een bakje filet americain, een gevacumeerde rookworst) 
  • Producten die in een centrale, of andere vestiging, verpakt zijn en op een andere locatie (bijvoorbeeld filiaal) van dezelfde ondernemer/ eigenaar verkocht worden. Bijvoorbeeld een slagerij met een productielocatie elders. 
  • Producten die ambulant worden aangeboden, bijvoorbeeld op een markt, maar die in een slagerij worden verpakt. Voorwaarde is ook hier dat de verkoper en verpakker hetzelfde bedrijf zijn. Als de producten verpakt drie of meer dagen in de winkel liggen betreft het voorverpakte producten en moeten deze volledig geëtiketteerd worden. 

Wat is een voorverpakt product?

Er wordt gesproken over ‘voorverpakt’ als producten aangeboden worden in een verpakking die bestemd is voor de consument en niet onder ‘nietvoorverpakt’ valt. 

©De Slager 2015 - een uitgave van de Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS) - (070) 390 63 65 - Publicatiedatum: 2 February 2016

Copyright 2021 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl