16-februari-2016 | Door: Saskia Stender
Contactloos betalen

Contactloos betalen

Sinds begin september hebben alle 550 Keurslagers in Nederland een terminal die geschikt is voor contactloze betalingen. Maar bij Keur- slager Van Lin schoten in Rotterdam kan het al veel langer. "Wij hou- den van snel", aldus Franny van Linschoten. "Een andere belangrijke reden is dat we ons als moderne slager willen profi leren. Voorop willen lopen. “Bij de slager kan het al”, dat hoor ik klanten graag zeggen." 

Kwestie van doen

Niet alleen ondernemers maken kennis met nieuwe ontwikkelingen in het betalingsverkeer. Ook consumenten moeten eraan wennen. Hiervoor kun je gratis winkelmateriaal bestellen. 

Zo veel sneller

Bij Keurslager Van Linschoten komen wekelijks zo’n 2.300 klanten over de vloer, waarvan 70% met pin betaalt. "Sinds kort vragen we bij bedragen tot en met € 25 of ze contactloos willen betalen. Dat is zo veel sneller. Even je pas erop of tegenaan houden en je hebt betaald. Echt fantastisch. Geen gedoe meer met pasjes die opnieuw moeten worden ingestoken." Helemaal geen negatief geluid? "Jawel. Jammer dat een deel van de klanten nog geen pas heeft waarmee contactloos kan worden betaald. Ze kunnen zo’n pas gratis aanvragen bij hun bank, maar dat weten ze vaak niet. En dan is er nog een grote groep klanten die wel een geschikte pas heeft, maar dat niet weet. Ik heb al regel- matig gevraagd of ze mij hun pas willen laten zien en dan kon ik vertellen dat ie geschikt is voor contactloos betalen." 

Goede vriendjes

Veel ondernemers zien op tegen de introductie of het omwisselen van een betaalautomaat die geschikt is voor contactloos betalen. Bij Keurslager Van Linschoten was het gelukkig snel geregeld. "Stekker erin en klaar. Wel heb ik tijd en aandacht besteed aan het informeren van alle 22 medewerkers. Iedereen kon tekst en uitleg vinden in de personeelsapp. Met plaatjes van de terminal en de teksten die op het schermpje verschijnen en een korte toelichting hebben we de verschillende stappen uitgelegd. Ook de koppeling met de spaarpas die veel klanten gebruiken. We willen dat klanten en medewerkers goede vriendjes blijven met de betaalautomaat."

Terug naar boven