Koken met ‘pakjes en zakjes’ staat steeds meer onder druk. Toegevoegde smaakversterkers, zout en verdikkingsmiddelen liggen onder een vergrootglas; niet alleen bij foodies en overbezorgde moeders, maar ook bij ‘gewone’ thuiskoks die van keukengemak houden. Minder goed nieuws voor de Maggi’s en Honig’s van deze wereld, een kans voor de versspecialist. 

In de supermarkt zien we al jarenlang een flinke stijging in aanbod en verkoop van klant-en-klaar producten, waaronder (verse en diepvries) pizza’s, lasagnes en magnetronmaaltijden. In 2015 meldde Distrifood (naar aanleiding van het onderzoek van bureau Jiri) dat er de komende jaren nog voldoende rek zit in de gemaksmarkt door producten te bieden die nóg dichter bij zelfgekookte maaltijden liggen. Lees: maaltijden met veel verse groenten, vlees en/of vis. En zonder grote hoeveelheden zout en andere smaakversterkers. 

Tijdwinst

Deze trend geldt natuurlijk niet alleen voor supermarkten. Hij is terug te vinden in de hele voedings- en gemaksindustrie. Denk aan nieuwe concepten zoals de keten SLA, die verse salades aanbiedt als snelle take-away, of de vlucht die bezorgdienst Foodora heeft genomen door gezondere opties aan te bieden dan de standaard bezorgpizza. Simpel gezien is het gewoon slim inspelen op de vraag van de consument die bezig is met zijn gezondheid maar ook houdt van gemak. Zelf koken kost nu eenmaal tijd, tijd die veel mensen niet hebben of niet aan koken willen besteden. “Ik kan mijzelf prima vereenzelvigen met deze doelgroep”, zegt Agnes Leewis, directeur van het Nederlands Visbureau. Na een lange werkdag overkomt het haar net als anderen dat er thuis geen volle koelkast en een recept op haar wacht. “Nu is mijn voordeel dat wij gevestigd zijn in het hart van de vissector: de haven van Scheveningen. Hier zijn voldoende visspecialisten gevestigd. Visspecialisten die vroeger enkel hele vis, moten en filets verkochten, bieden nu heerlijke vispannetjes, kabeljauwrolletjes en volledige maaltijden aan.”

Kortom: de ‘ready-to-heat-maaltijd’ heeft zijn weg gevonden naar de visspecialist. Klanten die de toegevoegde waarde van deze  producten inzien, zijn best bereid om iets meer te betalen. Als visspecialist maak je je de trouwe klant blij met de verbreding van het assortiment, maar je trekt hiermee ook nieuwe doelgroep naar binnen. Deze klant kan je verleiden vervolgaankopen te doen, om eens wat anders te proberen: een filetje om in de pan te bakken, of een hele vis voor op de barbecue. Agnes: “Je zult ze misschien wat moeten helpen met extra tips voor het bereiden, maar dat zal ze juist aan je binden. Dan komen ze terug, wordt jouw klantenkring groter én verhoog je de bestedingen in jouw winkel of kraam.”

Dirk Roeleveld, visspecialist

Dirk voegde onlangs lekkere ready-to-heat maaltijden toe aan zijn assortiment. “Overal om me heen zag ik kant-en-klaarmaaltijden: bij de groenteboer, supermarkt en slager. Het is een ontwikkeling waar je als ondernemer niet omheen kunt. De reacties op de uitbreiding in het assortiment zijn superpositief en het loopt goed. Ik zie het wel zitten om dit assortiment verder uit te breiden, met andere vispannetjes en kabeljauwrolletjes. “Het fleurt de toonbank lekker en je kunt via deze weg soorten als wijting en andere minder bekende vis aan de man brengen. Het is duidelijk een groeimarkt, zowel jong als oud vragen ernaar en komen er speciaal voor binnen. Tweeverdieners door gebrek aan tijd en zin om te koken, ouderen omdat ze het vaak niet meer kunnen.”

Bezorg-vis

Positioneer jouw gerechten dus alsof de klant ze zelf had kunnen maken: lekker, puur en gezond. Zonder onnodige toevoegingen die hij er zelf ook niet in gedaan zou hebben.  Wanneer je namelijk zelf een gerecht maakt in plaats van dit te bereiden met een pakje of zakje, kun je 1,5 gram zout per warme maaltijd per persoon besparen, tot zelfs 2 gram als je zelf helemaal geen zout toevoegt. Per persoon wordt 6 gram aanbevolen als dagelijkse hoeveelheid. Toch gebruiken we in Nederland gemiddeld 9 gram (bron: Koken met Karin). Benadruk dus dat jouw kant-en-klaar gerechten ‘the real thing’ zijn. De consument is daarmee niet alleen slim en tijdbesparend bezig, maar maakt bovendien een gezonde keuze. Ze moeten er wel even voor naar jouw winkel of viskraam. Of, hoewel... Misschien kunnen we binnenkort de eerste visspecialist met bezorgscooters voor de deur verwachten? “Dan zal ik de eerste klant zijn!” lacht Agnes.

   

 

www.visbureau.nl
www.visrecepten.nl

© vakblad Vers-inspiratie - een uitgave van b2b Communications BV - (026) 370 00 27 - Publicatiedatum: 23 April 2018

Copyright 2018 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl