Een meerderheid (62%) van de Nederlandse consumenten wil in de winkel niet geholpen worden door robots, blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van ShoppingTomorrow. “Consumenten verwachten een persoonlijke ervaring. Ze willen daarbij zo min mogelijk geconfronteerd worden met techniek”, aldus Inge Demoed, programmamanager bij ShoppingTomorrow. De meeste consumenten vinden dat een robot wel ingezet kan worden voor het schoonmaken van de winkel, het vullen van de schappen en het geven van productinformatie.

Uit het onderzoek blijkt verder dat driekwart van de consumenten over vijf jaar een ‘gepersonaliseerde shopervaring’ verlangt, maar slechts de helft van de consumenten denkt dat gepersonaliseerde promoties en aanbevelingen tegen die tijd ook daadwerkelijk beschikbaar zijn in het Nederlandse retaillandschap. “Toen we dezelfde vraag vorig jaar stelden, dacht nog 62% dat deze technologie binnen vijf jaar beschikbaar zou komen. Het lijkt er dus op dat consumenten minder vertrouwen hebben in de opkomst van personalisatie”, geeft Demoed aan. Van de respondenten zegt 49% zich niet prettig te voelen bij de gedachte om persoonlijke informatie te delen met winkels. Opvallend is dat 35% aangeeft een financiële tegemoetkoming te willen ontvangen voor het delen van data.

Mobiel winkelen groeit hard: 66% van de Nederlandse webshoppers gebruikt inmiddels een smartphone voor het online winkelen. Bijna de helft van hen verwacht in 2025 het meeste van de online aankopen via de mobiel te doen. Verder blijkt dat consumenten ook in de fysieke winkel steeds vaker de smartphone erbij pakken, met name om social media te bekijken maar ook voor het scannen en betalen van producten. Ook het winkelen via social media wint terrein, al is hier vooralsnog sprake van slechts een lichte stijging. Een op de vijf Nederlandse heeft het afgelopen jaar een aankoop gedaan via Facebook. Dit is een kleine stijging ten opzichte van 2019, toen dit nog 17% was.

En dan nog goed nieuws voor versspecialisten: als consumenten advies nodig hebben over de aankoop van een product of dienst, blijven ze het liefst naar een fysieke winkel gaan (70% ten opzichte van 73% in 2019). Ook voor het aangaan van een relatie met een winkel, gaan ze liever naar een fysieke shop (71%) dan naar een webshop (50%). Maak uzelf onmisbaar en zet in op deze consumentenwensen!

Beeld: ©VTT Studio/Shutterstock.com

© vakblad Vers-inspiratie - een uitgave van b2b Communications BV - (026) 370 00 27 - Publicatiedatum: 23 October 2020

Copyright 2021 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl