Het belang van vers in de thuis-consumptie blijft stijgen; maar ondanks dat neemt het aandeel dat versspeciaalzaken hierin hebben af. Kwam in 2014 nog 5% van de totale levensmiddelenomzet bij versspeciaalzaken in de kassa, in 2018 is dat percentage gedaald naar 4,2%. Uitgedrukt in euro’s hebben we het over een omzetverlies van bijna € 200 miljoen! Dat is heel veel geld. 

De daling wordt volledig veroorzaakt doordat kopers afhaken. In 2014 deed bijna tweederde van alle gezinnen in Nederland weleens boodschappen bij een of meerdere versspeciaalzaken. In 2018 is dat nog maar de helft. In vergelijking met 2014 is vooral de omzet bij de bakker en de bloemist gedaald. De kaaswinkel, en in mindere mate de groentewinkel, doen het aanzienlijk beter. 

Een steeds groter deel van de omzet van de speciaalzaken komt voor rekening van ouderen. Op zich is daar niets mis mee. Deze doelgroep groeit nog steeds, heeft vaak wat meer te besteden en meer oog voor de deskundigheid en variatie die de speciaalzaak biedt. 

Uit de cijfers blijkt ook dat speciaalzaken niet goed in staat zijn om jonge alleenstaanden aan zich te binden. Die groep maakt ruim 7% uit van de totale omzet, maar bij speciaalzaken is hun aandeel amper 1%. Ten opzichte van vier jaar geleden zijn de bestedingen die zij bij speciaalzaken doen zelfs meer dan gehalveerd. Deze doelgroep, die naast een (fulltime) baan ook boodschappen moet doen, kiest doorgaans voor gemak en snelheid. Maar het is te makkelijk om de terugloop alleen hierop af te schuiven. Dat moest de klant vroeger immers ook. Wat wél veranderd is, is dat de jongere generaties  veel minder vaak zelf koken. Ze nuttigen hun maaltijd onderweg, in een horecagelegenheid, of kiezen voor ‘ready to eat’ in de vorm van kant-en-klare (afhaal)maaltijden, snacks of maaltijdcomponenten die thuis amper nog bereiding vergen. Spring in op deze ontwikkeling! Pak je dat goed op, dan zullen jongeren de weg naar jouw  speciaalzaak weer weten te vinden.

www.gfk.com

Beeld: ©Syda Productions/Shutterstock.com

© vakblad Vers-inspiratie - een uitgave van b2b Communications BV - (026) 370 00 27 - Publicatiedatum: 27 August 2018

Copyright 2018 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Telefoon 026 – 370 00 27 | Email saskia@b2bcommunications.nl