December staat als feestmaand sinds jaar en dag bekend om zijn gezellige kerstdiners en eindejaarsborrels; met grote groepen mensen aan lange, rijk gevulde tafels. De tafels zullen dit jaar waarschijnlijk korter zijn; het verlangen naar lekkere gerechten is zeker niet minder!

Dit jaar vieren we kerst en oudjaar massaal in een klein gezelschap. Agnes Leewis van het Nederlands Visbureau: “Toch zien we al langer, dus los van de omstandigheden die ons dit jaar allemaal treffen, een trend naar kleinschaligheid en het verlangen naar meer eenvoud. Bovenmatige 7-gangendiners zijn al langer niet meer zo populair en ook de ingewikkelde constructies met (schoon-)familie en vrienden worden vaker gemeden. Het geeft gewoon te veel stress!”

Meer eetmomenten

“Wat ook meespeelt, is dat vroeger luxueus eten en drinken uniek was voor de kerstperiode”, vervolgt Agnes. “Maar tegenwoordig doen we ons gedurende het hele jaar tegoed aan smakelijke delicatessen. Minder overdadig misschien, maar we genieten wel op meer momenten van culinaire gerechten. Ook kiezen we vaker voor verscheidenheid; voor meerdere, maar wel bescheiden, hapjes en drankjes. Kijk maar naar de groei van het aantal tapas-restaurants. Deze trend sluit naadloos aan op een andere ontwikkeling: die van ‘clockless eating’. We voelen ons niet meer zo gebonden aan drie hoofd-eetmomenten zoals onze (groot)ouders, maar kunnen op elk moment van de dag genieten van een lekker hapje of smakelijke snack.” 

Meer tijd thuis

Ruim de helft van de Nederlanders doet sinds de uitbraak van het coronavirus minder vaak boodschappen in de supermarkt dan voorheen. Behoudens de tijdelijke groei naar online, verkiest menigeen een bezoek aan een versspecialist boven de lange rijen met boodschappenkarren in de supermarkt. “Zeg nou eerlijk: als je ervoor kiest om een echte delicatesse op tafel te zetten, ga je toch naar de versspecialist?”, vervolgt Agnes. “Voor veel mensen is een bezoek aan de slager, kaasboer, groenteman en visspecialist zelfs een uitje geworden. Daar maken ze een praatje, komen ze op ideeën en krijgen ze tips voor de bereiding van gerechten. Nu de horeca niet, of minder, bereikbaar is, besteden Nederlanders meer geld aan de eet- en drinkmomenten thuis. En niet alleen geld, er wordt ook meer tijd ingeruimd voor het bereiden van de lunch, het avondeten en zelfs voor creatieve baksels. Mensen proberen nieuwe recepten uit. De receptenwebsite van het Visbureau draait overuren!”

Meer variatie

Een trend dit jaar is de enorme opkomst van volle en aangeklede borrelplanken. Op instagram gaat dit echt ‘viral’, wereldwijd. En er is een enorme variatie mogelijk, zodat je voor elk wat wils kunt serveren. Vanuit het Nederlands Visbureau bieden we consumenten allerlei suggesties, bijvoorbeeld voor feestelijke vistaartjes en viscocktails: mooie, kleine gerechtjes voor groots genieten. Een aantal recepten ter inspiratie reiken we de versspecialist graag aan.”

www.visbureau.nl

© vakblad Vers-inspiratie - een uitgave van b2b Communications BV - (026) 370 00 27 - Publicatiedatum: 7 December 2020

Copyright 2021 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl