In de vorige editie, in deze rubriek, hingen we het al aan de grote klok: vleesvervangers rijzen de pan uit, gaan als een dolle, groeien als kool. Afijn, u begrijpt het wel.  Mocht u het (per ongeluk, daar ga ik van uit) niet gelezen hebben: 1 op de 3 Nederlands koopt ze inmiddels. Maandelijks. Afgelopen jaar wisten vleesvervangers hun weg te vinden naar 31 miljoen boodschappenmandjes. Dat waren er vier jaar geleden nog maar 20 miljoen. Ik strooi maar even met wat cijfers, dat maakt vaak indruk.

De kansen die dit vleesontwijkend gedrag biedt aan groente- en kaasspeciaalzaken hebben we al bezongen. Maar we kunnen deze trend niet de revue laten passeren zonder ook stil te staan bij de impact hiervan op de slager, vleesverfraaier pur sang. Het is verleidelijk de opmars van de vleesvervanger vooral als bedreiging te zien, maar niets is minder waar. De explosieve groei komt namelijk niet zozeer door de groei in het aantal vegetariërs en veganisten (alhoewel dit ook zeker bijdraagt), maar vooral door het fenomeen ‘dagje zonder’. Inmiddels geeft 35% van de shoppers aan bewust minder vlees te eten. Dit varieert natuurlijk, van ‘soms een dagje’ tot ‘meerdere dagen per week’. Eén  op de vijf huishoudens zegt al drie of meer dagen per week geen vlees of vis te eten bij de hoofdmaaltijd. Onder de jonge werkende singles ligt dit zelfs nog hoger.

Leuk, hoor ik u denken, ‘maar dat maakt de bedreiging dan toch des te groter?’ Niet als u de andere kant van de medaille ook kent. Want wanneer we wél vlees kiezen, gaan we voor échte kwaliteit. En dat is precies wat er bij de slager in de toonbank ligt. Dus aan de slag, verfraai die vleesvervangers en neem ze op in het assortiment. Zodat meer Nederlanders, en dan vooral jongeren, de weg naar de slager weten te vinden. Dan zien ze vanzelf wat er te koop is voor de dagen dat ze voor bewust een dagje mét kiezen. 

www.gfk.com

Beeld: © Foxys Forest Manufa/Shutterstock.com

© vakblad Vers-inspiratie - een uitgave van b2b Communications BV - (026) 370 00 27 - Publicatiedatum: 23 April 2019

Copyright 2019 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl