Steeds meer mensen eten een dag (of vaker) per week vegetarisch. Welk effect heeft dit op het aantal slagerijen in Nederland. Tijd om in de cijfers te duiken. Uit data van dataspecialist BoldData blijkt dat het aantal slagerijen de afgelopen drie jaar met 3% is gedaald: 65 winkels sloten hun deuren. Een daling die minder fors is in vergelijking met de jaren daarvoor. Opvallend is dat steeds meer slagerijen hun geluk online beproeven. Het aantal slagers met een webshop steeg het afgelopen jaar met 6,2%. 

Na een forse daling van 400 slagers in tien jaar tijd tussen 2008 en 2017 lijkt het iets beter te gaan met de Nederlandse slagerijen. De afgelopen drie jaar (tussen 2017 en 2020) daalde het aantal slagerijen met 65 winkels: van 2.205 naar 2.140. De hoogste afname is te zien in afgelopen coronajaar, toen sloten 35 slagerijen hun deuren. Dezelfde trend is te zien bij viswinkels: het aantal viswinkels daalde in 2020 met 3,2% van 780 naar 755. 

Grootste afname in Zuid-Holland

Met 475 winkels zijn de meeste slagerijen te vinden in Zuid-Holland. De grootste afname in 2020 is dan ook te zien in Zuid Holland. In deze provincie daalde het aantal slagerijen met 10 stuks van 485 naar 475. Het laagste aantal slagers is te vinden in Flevoland: vleesliefhebbers in deze provincie kunnen nog maar terecht bij 30 winkels. 

Aantal webshops in voeding neemt enorme vlucht

Steeds meer slager beproeven hun geluk online. Het aantal slagers met een webshop steeg het afgelopen jaar met 6,2% van 106 naar 113. Het aantal webshops in voeding steeg nog harder. Begin 2020 stonden er nog 4.050 ondernemingen geregistreerd als ‘webshop in voeding’ bij de KvK. Nu zijn dat er alweer 5.185: een stijging van 28%. Ter vergelijking, dit is net zo veel als zo veel als de hele periode tussen 2017 en 2020: toen steeg het aantal webshops in voeding met 1.095.

bolddata.nl

- Publicatiedatum: 22 March 2021

Copyright 2021 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl