Wellicht heet u ‘m ook al gezien, de nieuwste online commercial van Edeka: Natur kommt unverpackt. Een geinig filmpje, met een serieuze boodschap. Deze combinatie leverde de retailer binnen één week 3 miljoen views op Youtube op. Waar gaat het over? U raadt het al: plastic.

Edeka profileert zich als nummer 1, omdat het de helft van het AGF aanbod plasticvrij heeft gemaakt. Deze koers betaalt zich niet alleen uit in virtuele likes, maar ook in reële euro’s. De formule weet namelijk bovengemiddeld de bestedingen van eco-actieve shoppers naar zich toe te trekken. 

In Nederland blijft het aantal eco-actieve shoppers (nog) iets achter op Duitsland. Desalniettemin zijn zij goed voor 1/6 van alle bestedingen in FMCG (Fast Moving Consumer Goods). Een groep om rekening mee te houden dus. De eco-actieve shopper gaat vaker naar de versspeciaalzaak en staat ook meer open voor het nieuwerwetse concept ‘verpakkingsloze winkels’. Nu heeft zo’n 13% van de Nederlanders daar weleens wat gekocht, onder de eco-actieven is dit zelfs 20%. Door hun bereidheid om naar speciale winkels te gaan voor verse en milieuvriendelijke producten, missen supermarkten nu 5% marktaandeel onder deze groeiende groep. Dat is een flink gat, waar hard om gestreden gaat worden. 

Terwijl de supermarkten hier plannen voor smeden, is het aan de speciaalzaak om juist de eco-twijfelaar voor zich te winnen. Hoe? Ecovenience is dan misschien de meest treffende strategie. Want ook al zijn hun milieuzorgen net zo groot, de actiebereidheid is een stuk minder. Helpt u hen een handje?

www.gfk.com

© vakblad Vers-inspiratie - een uitgave van b2b Communications BV - (026) 370 00 27 - Publicatiedatum: 21 October 2019

Copyright 2019 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl