Regelmatig lezen we over de survival, revival dan wel teloorgang van de versspeciaalzaak. Afhankelijk van wie je het vraagt en wat als uitgangspunt genomen wordt. Want hoe beoordeel je dit? Aan de hand van het aantal winkels, het aantal nieuwe concepten?  

Hoe goed (of slecht) het gaat hangt natuurlijk samen met het aantal klanten dat daadwerkelijk over de vloer komt. En met hoeveel ze dan besteden. Gemiddeld komt zo’n 6 op de 10 Nederlandse shoppers weleens bij een versspeciaalzaak. En gemiddeld besteden zij hier 4,4% van al hun boodschappen - een lichte gemiddelde daling ten opzichte van vorig jaar. 

Door al die gemiddeldes zie ik door de bomen het bos niet meer. Een blik op de onderliggende dynamiek vertelt ons een stuk meer. Welbekend is dat ouderen, en dan met name gepensioneerden, de drijvende kracht zijn achter de versspeciaalzaak. Goed nieuws: door de vergrijzing zal deze groep de komende jaren blijven toenemen. Het slechte nieuws is dat zij langer moeten werken. Van de gepensioneerden bezoekt nu zo’n 76% dit type winkels. Van de groep ouder & werkend is dit nog altijd 66%, maar toch fors minder. Een belangrijk overlevingsvraagstuk is dus hoe deze belangrijke groep na een werkdag toch naar de winkel te trekken. 

Ditzelfde geldt in nog grotere mate voor jongeren, zeker in de steden. Ook deze groep zal in de toekomst groeien. Echter komt slechts 38% van hen bij de versspeciaalzaak. Ook speelt dit kanaal met 1,4% aandeel nauwelijks een rol in de totale bestedingen. Maar liefst 85% van hun boodschappenbudget komt in de supermarkt terecht. In de zoektocht naar gemak kiest de jonge stedeling dus voor one-stop-shopping. Eén uitzondering op de regel vormt de reformzaak: die is onder deze groep in bestedingen zelfs belangrijker dan de versspeciaalzaak!

De mooie uitdrukking ‘time is of the essence’ is in alle opzichten van toepassing. Hoog tijd met een oplossing te komen waar zowel de drukke werkende oudere als de jonge stedeling zich thuis voelt. Zij zullen vooral te vangen zijn met een super voor álles wat vers & speciaal is. Een supervers- speciaalzaak. Of een zaak die écht superspeciaal is in vers, de moeite waard om die extra stop te maken. Ik zet mijn geld in op de speciaalverssuper.
  
www.gfk.com

Beeld: ©nd3000/Shutterstock.com

© vakblad Vers-inspiratie - een uitgave van b2b Communications BV - (026) 370 00 27 - Publicatiedatum: 24 June 2019

Copyright 2019 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl