Wat gebeurt er met jou als je het woord duurzaamheid hoort? Of als iemand vraagt of vlees wel milieuvriendelijk is? Menig slager kan een zucht nauwelijks onderdrukken of krijgt spontaan een allergische reactie. Nergens voor nodig, vindt Rinus de Rijder, onderwijsmanager bij SVO vakopleiding food: “Duurzaam werken doe je vaak al. Je moet het alleen nog even vertellen.”

In de maatschappelijke discussie over duurzaamheid, milieu en gezondheid staat de vleesconsumptie stevig in de spotlights. Een groeiende groep mensen kiest en koopt bewuster. “Daar liggen mooie kansen voor de slager”, zegt De Rijder: “Niet lang geleden vonden mensen het vooral belangrijk dat vlees goedkoop was. Nu wordt het meer en meer als een exclusief product gezien. Mensen maken een bewustere keuze voor een goed en eerlijk stuk vlees. De slager staat al jaar en dag voor de kwaliteit waar de consument nu om vraagt. Krijg je vragen over duurzaamheid? Beantwoord deze dan vooral vanuit je kracht als vakman. Je hebt een vak om trots op te zijn en een product waar je achter staat. Dat is de basis voor een goed verhaal. Vertel het dan ook!”

Van top tot teen verwaarden

Zo min mogelijk afval en verspilling is een van de duurzaamheidsgedachten. “Niets nieuws voor de slager. In dit ambacht draait het altijd al om zo efficiënt mogelijk werken en een dier zo goed mogelijk van top tot teen te verwaarden. Omdat het zo vanzelfsprekend is, zou je bijna vergeten welke innovatieve stappen de sector al heeft gezet. Realiseer je dat mensen het interessant vinden om te weten dat jij op deze manier duurzaam en innovatief bezig bent. Dat je verstand hebt van vlees weten ze. Als je daarnaast toont dat je oog hebt voor het milieu, geeft dat de bewuste klant een goed gevoel. En het mooie is: je productieproces verandert niet, je vertelt er alleen meer over.”

Dezelfde burger – ander verhaal

Hetzelfde geldt volgens De Rijder voor hybride producten - deels van vlees en deels plantaardig. “Kijk eens in je receptenboek, ik weet zeker dat er hybride producten in staan. Alleen noem je ze niet zo. Sterker nog, je ontwikkelde ze waarschijnlijk niet met een duurzaamheidsgedachte. Toch passen ze in dat plaatje. Die Hawaiiburger was gewoon een lekker en leuk zomers product. Maar de ondernemer in jou ziet vast dat diezelfde Hawaiiburger met een ander verhaal nog veel meer is: een mooie oplossing voor de groeiende groep consumenten die zoekt naar mogelijkheden om duurzamer, gezond én lekker te eten.”

www.svo.nl

Beeld: © SVO
Bron: De Slager

© vakblad Vers-inspiratie - een uitgave van b2b Communications BV - (026) 370 00 27 - Publicatiedatum: 2 December 2019

Copyright 2020 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl