Het is voor velen misschien vloeken in de kerk: vers & diepvries in één adem noemen. De cijfers liegen er echter niet om. Diepvries maakt een comeback. Een groeiend aantal huishoudens weet de weg naar de diepvries te vinden. Er wordt daarnaast niet zozeer méér gekocht; huishoudens kopen vooral producten met hogere toegevoegde waarde.  

Drijvende kracht achter deze ontwikkeling? Innovaties die inspelen op de toenemende vraag naar gezond gemak. Een kleine rondgang langs wat cijfers leert ons welke trends de diepvriescategorie stimuleren: innovaties in 1-persoons kant-en klaarmaaltijden, vriesvers groentegemak zoals broccolirijst, producten geschikt voor de airfryer, vegetarische snacks en ijs dat hoog is in proteïne en laag in calorieën.   

Opvallend is ook dat deze groei voor alle doelgroepen geldt: voor jong en oud, kleine en grote huishoudens. Wat ik eigenlijk nog interessanter vind, is dat vriesvers het ook bovengemiddeld goed doet in de online supermarkt. U weet wel, die plek waar men graag bulkboodschappen doet. Het benadrukt nog maar eens de ultieme voorraadfunctie die diepvries vervult. Tsja, laat dit nou juist een hiaat zijn in vergelijking met de typische top-up shopping trip naar de versspeciaalzaak. En als ik hiaat zeg, dan bedoel ik natuurlijk kans. 

De innovatiespurt zorgt niet alleen voor groei in diepvries, maar ook voor een imago-boost: gemakkelijk kan ook gezond zijn. En gezond kan gemakkelijk. Vriesvers dus. Het toevoegen van vriesverse producten op de winkelvloer in de versspeciaalzaak speelt in op een voorraadbehoefte en kan daarmee dus een complementaire rol vervullen naast het versaanbod. Om de warme gevoelens voor zo’n koud hoekje verder op te laaien: er passen ook zo mooi producten in die verspilling tegengaan. Soepjes van ‘lelijke’ tomaten enzo. Mooi koud is niet lelijk! 

www.gfk.com

Beeld: ©PhotoSGH/shutterstock.com

© vakblad Vers-inspiratie - een uitgave van b2b Communications BV - (026) 370 00 27 - Publicatiedatum: 2 December 2019

Copyright 2020 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl