Gemak en genieten zijn al jaren de drijvende kracht achter kanaalontwikkelingen in de foodsector. Een trend waar detaillisten goed op in (kunnen) spelen. Want we staan minder in de keuken om zelf te koken of voor te bereiden en kopen meer kant en klaar. 

Uit onderzoek van bureau GfK is gebleken dat de gemak-trend nog altijd populair is en zelfs steeds hipper wordt. Een kwart van de kopers koopt meer gemakkelijke avondmaaltijden dan een jaar geleden. Uit het onderzoek blijkt ook dat detaillisten hier nog veel winst kunnen behalen. De meeste kant-en-klaarmaaltijden worden namelijk nog steeds in de supermarkt gekocht, gevolgd door thuisbezorging en uit eten gaan. 

Vijf G’s

De huidige consument hanteert (onbewust) de vier pijlers Gemak, Genieten, Gezond en Geweten bij het maken van aankoopkeuzes; en wel in dié volgorde. De detaillist die daarop wil inspelen, moet rekening houden met een vijfde G; van Generatie. Generaties delen we grofweg in naar de Centennials, Millennials, Generatie X, Babyboomers en Silents. Iedere eerdergenoemde pijler heeft voor elke generatie net weer een andere waarde. 

Vers

Voor alle generaties geldt één gemene deler: vers staat hoog genoteerd. Het aandeel vers binnen het totaalassortiment in Nederlands is goed voor de helft van de totale omzet. Voor de productgroep vis stijgt de verkoop van verse vis, ten koste van diepvries. Verse vis maakt inmiddels 55% van het totale visaanbod uit. Terwijl het aantal verkooppunten van de traditionele speciaalzaken blijft teruglopen, neemt het aantal viswinkels toe. Het afgelopen jaar kwamen er zeker tweehonderd viswinkels bij. Toch ziet menigeen de bereiding van verse vis nog als een drempel om dit product te kopen. Een groot deel van de verse vis is dan ook onderdeel van kant-en-klare producten die de consumenten thuis direct (of na opwarmen) kunnen nuttigen. 

Vis

De traditionele zalmsalade moet al lange tijd concurreren met een scala aan andere smakelijke visgerechten in de toonbank. Naast de sushi-trend wordt ook de variatie aan eenvoudige maaltijden van pasta en rijst met vis steeds groter. Menig viszaak heeft in de vitrine meer dan 75% aan gemaksproducten liggen. Het overige percentage wordt gevuld voor de consument die graag zelf met verse vis aan de slag gaat in de keuken. 

Groeikansen

De groeiende vraag naar kookgemak biedt zeker ook kansen voor andere speciaalzaken dan de visspecialist. Speciaalzaken kunnen hun positie versterken door producten uit te wisselen, of gezamenlijk de consument te ‘ontzorgen’. Bij AGF-winkels en slagers kunnen ook kant-en-klare maaltijden met vis als ingrediënt de klanten verleiden, gerechten die voldoen aan de groeiende behoefte gezond te leven en gezond te eten. Verse groenten, vis en vlees: de consument is klaar voor ‘Surf & Turf 3.0’. 

ww.visbureau.nl
www.visrecepten.nl

Surf & Turf Pizza met vis en chorizo

Ingrediënten

Witvis, Hollandse garnalen, pizzabodems, chorizo, kaas en rocula

Surf & Turf Wraps met biefstuk en vis

Ingrediënten

Visfilet, wraps, avocado's, sla, cheddar en biefstuk.

© vakblad Vers-inspiratie - een uitgave van b2b Communications BV - (026) 370 00 27 - Publicatiedatum: 2 December 2019

Copyright 2020 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl