De klant van de speciaalzaak is op zoek naar een onderscheidend assortiment, naar informatie over producten en naar producten die passen in een bepaald dieet of bij een zekere leefstijl. Kortom, een bewuste koper voor wie Genieten bovenaan staat.

De slager en de bakker hebben binnen de speciaalzaken nog altijd de sterkste positie. De klantenkring van de bakker is daarbij duidelijk groter: 36% van de Nederlandse huishoudens kocht vorig jaar minimaal één keer bij de bakker. De overalltrend is dat de consumentenbestedingen in de speciaalzaak nog altijd dalen. De sterkste daling in bestedingen doet zich voor bij tweeverdieners, jonge alleenstaanden en gezinnen. Senioren, de ‘nieuwe ouderen’, zijn relatief sterk vertegenwoordigd in de klantenkring bij de speciaalzaak: de klantenkring vergrijst. 

Wie zijn deze ‘nieuwe ouderen’? Dat zijn de laatste Babyboomers; geboren tussen 1941-1955, en Generatie X; geboren tussen 1956 en 1970 (zij worden vanaf 2021 65 jaar). De Babyboomers hechten vooral aan levensmiddelen van hoge kwaliteit, eerlijke transparante informatie en gezond en verantwoord eten. Ook Generatie X vindt gezondheid belangrijk. Ze zijn bovendien kritisch en zoeken hun weg tussen zorg, werk en privé. Thuis pakken ze graag uit met lekkere gerechten: boodschappenlijstjes en recepten helpen hen bij het maken van keuzes. 

In onderzoek is klanten van speciaalzaken gevraagd welk van de zogenaamde 7 G’s ze het meest waarderen: gemak, gezond, genieten, goedkoop, gastvrij, geweten of een goed verhaal. Alle generaties, ook voor de Stille Generatie (geboren vóór 1945) en de Millennials (geboren tussen 1980 en 1999), geven het aspect ‘genieten’ het hoogste rapportcijfer. 

De echte speciaalzaak heeft de toekomst, zo luidt een van de conclusies van het FSIN-rapport ‘Lekker Anders’ dat eind oktober verscheen. Voorwaarde is dat ondernemers zich nóg meer focussen op hun kracht. En de belangrijkste kracht? Die schuilt in henzelf.

Beeld: ©ALPA PROD/Shutterstock.com

© vakblad Vers-inspiratie - een uitgave van b2b Communications BV - (026) 370 00 27 - Publicatiedatum: 4 December 2017

Copyright 2019 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl