De totale omzet van vers – inclusief vlees en vis – stijgt, met name door een hogere aankoopfrequentie, maar ook door een hogere prijs. De marktpenetratie stijgt eveneens, maar dat gaat hand in hand met de uitbreiding van het aantal huishoudens. Gemiddeld kopen Nederlandse huishoudens 3,3 keer per week iets uit een verscategorie.

De prijsstijging wordt deels in de hand gewerkt door de btw-aanpassing in 2019, maar ook omdat er bij meer producten in de schappen aandacht is voor milieu, diervriendelijkheid en/of verantwoorde teelt. “Dat zijn ontwikkelingen die automatisch leiden tot hogere consumentenprijzen”, zegt Eric Harmsen van GfK. 

“Door de coronamaatregelen is buiten de deur lunchen en eten er niet meer bij. Vooral de groep consumenten jonger dan 35 jaar ervaart daardoor op dit moment een grote verandering van hun levensstijl. We zien we dat de vers-categorieën profiteren van het feit dat de horeca dicht is. De verkoop van groenten in stuks lag in de weken 12 en 13 15% hoger dan het gemiddelde van week 1 t/m 8. 

“Als we inzoomen op specifieke groepen binnen de categorie vers, zie je dat bewerkte groenten, waarbij wordt ingespeeld op luxe en gemak, door bijna alle huishoudens in Nederland vorig jaar gekocht worden, namelijk door 98 procent. Per klant is dat 22 kilogram per jaar, een forse stijging van 6,6 procent ten opzichte van 2018. Onbewerkte groenten, die vanaf het boerenerf rechtsreeks richting de inkopers en winkelvloer gaan, zijn nog altijd koploper met 61 kilo. Huishoudens kochten vorig jaar in totaal bijna 83 kilo aan vers. Tomaten staan met stip op 1, gevolgd door uien en wortelen.” 

“De grootste groeicategorie als we kijken naar bestede euro’s, zijn uien, op de voet gevolgd door de wok- roerbak- en stoofgroenten. Dus, groenteboeren, pak uit met deze tendens en doe je voordeel mee! Maak bijvoorbeeld eigen smaakvolle vers gesneden groentencombi’s en vul ze aan met een passende kruidenmix die de door jouw gekozen smaken versterken. Nederlanders kiezen steeds vaker voor lekker, makkelijk, gezond en snel klaar. Ook als het gaat om groenten. En ze zijn duidelijk bereid wat meer te betalen als gezond ook gemak oplevert. 

www.gfk.com

Auteur: Eric Harmsen, GfK
Beeld: ©Joshua Resnick/shutterstock

© vakblad Vers-inspiratie - een uitgave van b2b Communications BV - (026) 370 00 27 - Publicatiedatum: 28 April 2020

Copyright 2020 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl