Na het succes van de vegetarische slager is het nu tijd voor de flexi-slager. De flexi-slager is de moderne groenteboer die volledig inspeelt op de flexitariër-trend in Nederland. Hij/zij biedt klanten verse producten: burgers van/met groente en minder vlees. En dan echt lekker. En daarnaast: gemakkelijke maaltijdoplossingen.

De flexitariër-trend bestaat al geruime tijd in Nederland. Inmiddels geeft al één op de zeven Nederlanders aan vegetariër te zijn, of overweegt dit te worden. De vleesvervangercategorie zit mede hierdoor op een groeigolf: 36% van de Nederlandse huishoudens koopt dit product gemiddeld bijna iedere maand. De tijd is dus meer dan rijp voor de flexi-slager/moderne groenteboer om in te spelen op deze trend. 

De flexi-slager kan allereerst zijn slag slaan in het ‘meer-groente & minder-vleessegment’. Diverse fabrikanten en supermarkten zijn er al op ingesprongen. De afgelopen jaren is er flink geïnnoveerd in het vleesvervanger-schap en de vegetarische slager verwierf een aanzienlijke marktpositie. 

De tweede slag kan de flexi-slager slaan in gemakkelijke maaltijdoplossingen. Eén op de vijf Nederlanders beschouwt koken als een straf, zo blijkt uit recent onderzoek. Maaltijden worden veelal functioneel ingestoken. Ruim de helft van de Nederlanders die dagelijks aan het roer staat in de keuken, ervaart tijdsdruk. Zij zijn enorm geholpen met gezonde, maar bovenal gemakkelijke maaltijdoplossingen. Het succes van de verspakketten bewijst het. Ik adviseer de nieuwe flexi-versondernemer om zijn ramen wagenwijd open te zetten, want deze groeikans komt bijna vanzelf binnen waaien. 

De innovatiedrang uit zich met introducties in allerlei categorieën die ons moeten helpen om onze dagelijkse portie groenten binnen te krijgen. Broccolirijst, courgette-spaghetti, bonen-stazakken, pizza’s met groentebodems: de omzet van deze producten groeit dubbeldigged. Ik zie het helemaal voor me: een flexi-slager/versondernemer met een breed assortiment verse, hippe, vernieuwende veggie-/flexie-groente-lekkernijen.

www.gfk.com

Beeld: ©ViktorKochetkov/Shutterstock.com

© vakblad Vers-inspiratie - een uitgave van b2b Communications BV - (026) 370 00 27 - Publicatiedatum: 19 February 2019

Copyright 2019 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl