24-juni-2019 | Door: Kiki Stender
Hybride producten: Hoe speel je in op deze trend?

Hybride producten: Hoe speel je in op deze trend?

Er is veel aandacht voor bewust eten. ‘Minder vlees eten’ lijkt daar inmiddels onlosmakelijk mee verbonden. Veel slagers spelen in op de trend. Opmerkelijk? Misschien. Maar zeker ook slim!

Ambachtelijke hybride en vegetarische producten toevoegen aan het assortiment kan voor slagers commercieel een goede keuze zijn. Zo speel je als ondernemer in op de toenemende vraag uit de markt naar deze categorie. In heel Nederland wordt er volop geëxperimenteerd om innovatieve ambachtelijke producten te ontwikkelen waarmee de ondernemers. Slagerij Wapenaar bijvoorbeeld ontwikkelde een ‘Tender-burger’ van 85% rundvlees en 15% oesterzwam. En bij Topslagerij Rob Smeets ligt burger in de toonbank van half-om-halfgehakt, 20% rode bieten/rode linzen en strogranoffkruiden. Dit type product, dat minder additieven kan bevatten dan de volvleesvarianten, is door de ambachtelijke werkwijzen een welkome aanvulling op industrieel vervaardigde producten die we in het supermarktschap vinden. 

Slagerij Ketelaars

Slagerij Ketelaars speelt heel bewust in op deze trend. “Consumenten willen gewoon minder vlees eten. Bij ons kunnen ze kiezen voor lekker vlees van goede kwaliteit, maar ook voor een vegetarische variant. Of, als ze geleidelijk minder vlees willen eten, voor hybride producten; die bestaan deels uit dierlijke en deels uit plantaardige eiwitten. Onze Marrakech burger bijvoorbeeld bestaat voor 69% uit vlees, 28% uit veldbonen en overige 3% zijn specerijen als zout, peper, kaneel en komijn. Ook hebben we drie vegetarische burgers ontwikkeld: op basis van pompoen (45%), wortel (28%), quinoa flakes (15%) en specerijen; op basis van rode biet (73%), rode ui (5%), rode linzen (15%), quinoa flakes en kruiden; en een variant die bestaat uit kastanjechampignons (73%), rode ui (5%) en linzen (15%). We maken deze producten zélf, dat past in onze visie op kwaliteit. Daarom zijn ze bereid zonder onnodige toevoegingen, zelfs geen stabilisator. Dat is wat onze klanten willen. De producten garen we voor. We verpakken ze per stuk. De prijs van de nieuwe varianten ligt wel wat hoger dan onze gewone burgers, ze zijn ook veel bewerkelijker om te maken. Maar de klanten vinden dit prima.”

Slagerij Hamans

Slagerij Hamans heeft net als slagerij Ketelaars een aantal vegetarische burgers ontwikkeld om zo in te spelen op het veranderende consumentengedrag. Daarnaast voeren ze fakkelbrood in het assortiment. Een tarwewrap gevuld met lenteui, cheddar en mozzarella. Speciaal voor consumenten die minder vlees willen eten hebben ze de hybrideburger ontwikkeld op basis van 50% diepgevroren soepgroente (deels ingedroogd), 25% varkens- en 25% rundvlees. Eigenaar Luc Hamans: “We presenteren deze nieuwe producten royaal in de toonbank, maar het loopt nog geen storm. De verwachting is dat met het barbecueseizoen pas goed gaat lopen. Het is een ontwikkeling waaraan je toch aandacht moet besteden vinden we. Het prijsniveau ligt gelijk aan dat van onze vleesproducten. Vegetarische producten hoeven in onze ogen zeer zeker niet stukken duurder te zijn. Dat is in de supermarkten op dit moment wel het geval, daar liggen prijzen stukken hoger.”

Keurslager Dick van Schip

Diverse kruidenleveranciers bieden recepten ter inspiratie aan. Verstegen bijvoorbeeld heeft een recept voor een hybride BBQ-worst, en in het Surinaamse thema een vegamix.  Keurslager Dick van Schip uit Utrecht: “In Utrecht is minder vlees eten echt een trend. Het consumptiepatroon is in de Randstad wel anders dan in andere regio’s. Ik kreeg er in elk geval zoveel vragen over dat we hebben besloten hierop in te spelen. Wij zijn gaan experimenteren en hebben nu een burger en gehaktbal waarin 20% meatless is verwerkt. Dat is een smakelijk product geworden waarmee we in een behoefte voorzien. Deze productontwikkeling biedt ons nieuwe omzetkansen.” 

Bron: de Slager
 Beeld: ©Polina Yanchuk/shutterstock

Terug naar boven