Korte en soms waterige zomers ten spijt scoort Nederland hoog in de top tien van landen waar barbecueën het meest populair is. De belangstelling voor het buitenkoken groeide afgelopen vijf jaar groeide explosief. Vers-inspiratie signaleert de opvallendste bbq-trends van deze zomer.

Nederland neemt in de top tien de zesde plaats in, na typische barbecue-naties als Australië, Nieuw-Zeeland, Canada, de Verenigde Staten en Singapore. Dat blijkt uit onderzoek van Beslist.nl. De vergelijkingssite onderzocht onder meer de wereldwijde, online belangstelling voor barbecues en barbecue-gerelateerde producten.

Meer high-tech barbecues

“De belangstelling voor barbecues is in Nederland explosief gegroeid in de afgelopen vijf jaar”, zegt Roy Ebbekink van Beslist.nl. “Volgens onze gegevens zoeken jaarlijks meer dan een half miljoen Nederlandse consumenten naar nieuwe barbecues.” Ebbekink ziet het productassortiment elk jaar groter worden. “We zien dat er duidelijk een professionaliseringsslag plaatsvindt. Er worden steeds meer high-tech barbecues en zelfs complete buitenkeukens aangeboden en verkocht. Maar ook accessoires als thermometers om de kerntemperatuur van het vlees te monitoren zijn populair. Een grote hit zijn op dit moment de smoker- en de keramische barbecues. Vorig jaar verdubbelde het aantal zoekopdrachten met betrekking tot rookbarbecues bijna.” 

‘Jaarlijks zoeken meer dan een half miljoen Nederlandse consumenten naar nieuwe barbecues’

Rechtstreeks op de kolen

Wie echt hip wil zijn, legt zijn malse steak rechtstreeks op de barbecuekolen. Althans, als we de barbecuegoeroes moeten geloven. De trend, die in Nederland al langer bestaat, waaide dit voorjaar over naar België en deed daar veel stof opwaaien. Anderhalve minuut extreme warmte geeft het lapje vlees een uniek, krokant korstje, zeggen de barbecuekenners: Je gaart het vlees (dat van nature lekker vet moet zijn) eerst op het rooster en werkt het af door het 1 à 1,5 minuut 'bloot' tussen de gloeiende kolen te leggen. Zonder zilverpapier of andere bescherming. Kies je voor een staartstuk of een rib, dan moet hij nog wel rosé zijn van binnen. In de kolen - zo'n 400 tot 500 graden - wordt het randje superkrokant en karameliseert het vet. De Stichting tegen Kanker denkt daar heel anders over. "Rood en vetrijk vlees dat op hoge temperatuur bereid wordt, kan leiden tot de vorming van polycyclische koolwaterstoffen en heterocyclische amines, twee kankerverwekkende stoffen", legt dokter Mathijs Goossens, woordvoerder van de Stichting, uit. Wie kankerverwekkende stoffen bij een gewone barbecuesessie wil vermijden, kan zijn vlees een halfuurtje marineren, geeft de Stichting tegen Kanker nog mee. ‘Wat olijfolie met knoflook of sjalotjes, citroensap of azijn voorkomt de vorming van schadelijke stoffen’.

Bron: Vakblad Vers-inspiratie juni 2016

Foto’s: ©Annette Shaff/Shutterstock.com ©vanillaechoes/shutterstock.com en ©hanohiki/shutterstock

Flammkuchen

Wat leggen we dan op de barbecue? In de horeca zie je ze deze zomer op steeds meer terrassen: flammkuchen. Deze superdunne pizza vindt zijn oorsprong in Elzas, maar spreidt zijn vleugels uit naar de rest van de wereld; tot in de eigen achtertuin. In de klassieke bereiding wordt de bodem ingesmeerd met crème fraîche, en vervolgens belegd met spek en ui. Ook andere ingrediënten zoals zalm en spinazie, of geitenkaas met rucola en pijnboompitjes, smaken heerlijk op flammkuche. 

Groenten grillen

We gaan in Nederland steeds minder vlees consumeren. Ook met barbecueën kijken we vaker voorbij de hamburgers, worstjes en spareribs. Veggies zijn hot! We rijgen allerlei groenten en zelfs fruit aan een spies, of leggen de vitaminebommen gewoon rechtstreeks op de gril. Maar wat dacht je van heerlijke quesedilla’s (twee maïs- of bloemtortilla's met vulling ertussen) of appeltaart? Anno 2016 draait alles om experimenteren!

© vakblad Vers-inspiratie - een uitgave van b2b Communications BV - (026) 370 00 27 - Publicatiedatum: 6 June 2016

Copyright 2019 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl