Om meteen maar teleurstelling te voorkomen; dit artikel gaat gewoon over producten. Producten zonder jasje, dat wel. Want bedekt is uit, voor groente en fruit. Datzelfde geldt trouwens voor vlees, vis, kaas, enzovoorts. Dit heeft niks te maken met exhibitionisme, maar alles met de snelgroeiende zorgen over plastic in onze maatschappij.

Plastic afval is met afstand het grootste milieuprobleem volgens de Nederlandse shopper, nog ver boven opwarming van de aarde en ontbossing. En het bewustzijn hieromtrent neemt sterk toe.

Voedselverpakkingen van plastic worden gezien als de allergrootste veroorzaker van dit afval, erger nog dan plastic drankflessen. Ook de plastic zakjes voor groente en fruit worden veelvuldig genoemd. Maar waar 9 van de 10 shoppers bijna altijd een eigen boodschappentas meenemen, doet slecht 4 op de 10 dit ook specifiek voor groente en fruit. Wel geven we juist aan de vermindering van plastic omverpakkingen voor versproducten de hoogste prioriteit in de aanpak van het probleem.

Dit heeft misschien te maken met een activatie-achterstand. Van de 11 Europese landen in onze GfK ‘plastic waste: who cares’ studie, behoort Nederland tot het drietal landen waar consumenten zeggen zich ernstige zorgen te maken, maar zelf vinden dat ze relatief weinig doen aan plastic reductie. Nederlandse consumenten leggen de verantwoordelijkheid om dit probleem op te lossen vooralsnog vooral bij de fabrikanten en de politiek. De consument zelf komt pas later om de hoek. 

Het gat tussen ‘oh!’ en ‘actie!’ kan alleen worden gedicht door het probleem gezamenlijk aan te vliegen. De – al relatief plasticnaakte - versspeciaalzaak heeft hier dus eigenlijk al een streepje voor. Een actieve rol hierin pakken zou zomaar nieuwe klanten kunnen opleveren. 

www.gfk.com

door Lenneke Schils
Beeld: ©Adisa/Shutterstock.com

- Publicatiedatum: 26 August 2019

Copyright 2019 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl