Uitgaven in speciaalzaken nemen sneller toe dan in de supermarkten. De groentewinkel zag de groei het meest toenemen, dat blijkt uit cijfers van GfK. Het afgelopen jaar gaven consumenten 30 procent meer uit bij de groentewinkel; zowel het aantal mensen dat daar boodschappen deed, als het bedrag dat men per keer uitgaf nam toe. 

Naast de groenteboer zagen ook slagers hun omzet stijgen met ruim 20 procent, en viswinkels met meer dan een kwart procent. Ook kaaswinkels (stijging van iets minder dan 20 procent) en bakkers (stijging van 15 procent) profiteerden van ons veranderde boodschappengedrag. Consumenten hebben vooral de viswinkel ontdekt tijdens de coronacrisis.

Opmerkelijk is dat vooral jongeren bijdroegen aan de groei van de speciaalzaken. Voornamelijk omdat zij van lekker eten houden, en ook bereid zijn hier wat meer voor uit te geven. Het online deel staat nog in de kinderschoenen bij speciaalzaken, omdat de producten zich er minder voor lenen. 

Volgens GfK is het niet zo dat de speciaalzaken nu weer terug zijn op het niveau van vroeger. Het aantal winkels is daar ook niet naar. De afgelopen jaren hebben veel speciaalzaken hun deuren moeten sluiten en zijn er maar weinig nieuwe zaken bijgekomen.

Gfk.nl

- Publicatiedatum: 23 February 2021

Copyright 2021 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl