De peervormige avocado heeft een zachte, nootachtige smaak. Heerlijk in zowel zoete als hartige salades, met kip en met vis, in smoothies, soepen en sauzen. Calorierijk en vet zijn ze ook. Maar niet gevreesd: avocado is vooral heel gezond.

De avocado is inheems in Midden- en Zuid-Amerika, en kreeg daar dan ook zijn naam. De Azteken noemden de struikachtige boom waaraan de avocado groeit ‘Ahuacacuahuitl’. Het eerste deel (ahuacatl) betekent ‘teelbal’; het tweede deel betekent ‘boom’: klotenboom dus. Niet verwonderlijk dat deze vrucht ook wel als afrodisiacum wordt gezien! 

Mishandeling

Avocado’s worden onrijp geplukt en rijpen van nature na in de schil. Onrijp zijn ze hard en smaken ze bitter, rijp zijn ze zacht en heeft het vruchtvlees een boterachtige structuur. Je moet deze vrucht voorzichtig behandelen, als een ei. Helaas gaat dát vaak mis. In de supermarkt staan ze bloot aan allerlei vormen van mishandeling door onverschillige vakkenvullers. Klanten knijpen even in de vruchten om te checken of hij goed is. De butsen worden al snel bruine plekken. Avocado’s zijn dan ook bij uitstek vruchten die bij de groenteman thuishoren!

Het rijpingsproces kun je (of je klant thuis) versnellen door de vrucht, eventueel met een rijpe appel, in een papieren zak te doen. Het ethyleengas dat verantwoordelijk is voor de rijping kan hierdoor niet ontsnappen. (Een plastic boterhamzakje is niet geschikt, want de eveneens geproduceerde kooldioxide moet wel weg kunnen.). Avocado wordt wat bitter als je hem verwarmd, dus het best eet je hem gewoon rauw.

Volop energie

Een avocado kan wel 400 kcal bevatten. Hij bevat veel enkelvoudig onverzadigde vetten; vetten dus die goed voor je zijn, want ze verminderen het LDL-cholesterolgehalte. Ondanks het hoge vetgehalte is het vruchtvlees goed verteerbaar, omdat het een groot aantal enzymen bevat die de vetafbraak bevorderen. Diezelfde enzymen zorgen er echter voor dat de vrucht begint te verkleuren zodra hij met de buitenlucht in aanraken komt. Het sap van een citroen of limoen vertraagt dit proces. 

Verder zijn ze rijk aan vezels, vitamine E, kalium en foliumzuur. Ook bevatten ze de vitamines A, B2 en B6 en C, en panthotheenzuur, magnesium, koper, ijzer en zink.: Een aantal vitaminen (o.a. vitamine A, E, K) worden beter opgenomen wanneer ze in combinatie met vetten worden gegeten. Een avocado toevoegen aan een salade helpt dus de vitamineopname door het lichaam. 

Guacamole

-    2 rijpe avocado’s;
-    1 kleine rode uit, fijngehakt;
-    1 tomaat, ontveld en van pitjes en zaadlijsten ontdaan;
-    1 teen knoflook;
-    1 groene Spaanse peper;
-    1 eetlepel fijngehakte verse koriander;
-    5 druppels tabasco;
Citroen- of limoensap, versgemalen peper en zout.

Pureer het vruchtvlees van de avocado’s met de rest van bovenstaande ingrediënten. Maak de guacamole zo vers mogelijk. 

Bron: Vakblad Vers-inspiratie juni 2016

Foto: © EM Arts/Shutterstock.com

- Publicatiedatum: 20 June 2016

Copyright 2019 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl