Vorig jaar hebben consumenten voor het zesde jaar op rij meer duurzame producten gekocht. De verkoop steeg met 12 procent. Vooral de verkoop van duurzame eieren (plus 24 procent) en vis (plus 22 procent) zat in de lift.

De buitenhuiselijke markt heeft een omzetgroei van 10% in duurzaam voedsel laten zien. De grootste stijger in de buitenhuiselijke markt is koffie en thee. Daarnaast heeft procentueel gezien vlees en vleeswaren de grootste omzetstijging gekend. Dit is een stijging van 77%. De zuivel en dranken daarentegen zijn minder gaan omzetten qua duurzame producten. Met name biologische frisdranken en sappen hebben in 2015 een minder goed jaar gedraaid. 

In 2015 besteedde de consument bijna € 3 miljard aan duurzaam voedsel. Dat is een stijging van maar liefst 12% ten opzichte van 2014. Terwijl de totale voedselbestedingen in 2015 met 'maar' 5% toenamen. Dankzij deze stijging is ook het marktaandeel van duuzaam voedsel in de totale voedselbestedingen in Nederland gestegen naar 8%. Met name in het supermarktkanaal was een grote groei te zien van 16%. Bestedingen aan duurzaam voedsel bij speciaalzaken is nagenoeg gelijk gebleven ten opzichte van 2014. Daarnaast was in 2015 Biologisch het keurmerk de grootste omzetter in de steekproef (ruim € 1 miljard) een stijging van 10%.

Op basis van deze cijfers schatten onderzoekers dat de Nederlandse consument in het afgelopen jaar in totaal ruim € 1,3 miljard heeft besteed aan duurzaam voedsel met het keurmerk Biologisch.

Bron: Foodstep

- Publicatiedatum: 22 November 2016

Copyright 2019 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl