U heeft ze vast al wel gespot; de bestelbusjes waar jonge mannen en vrouwen uitstappen, om zwetend kratten levensmiddelen uit te laden. ‘Zij liever dan ik’, wordt er in meer dan 1,2 miljoen huishoudens gedacht, waaronder het mijne. Steeds meer Nederlanders omarmen gemak. Inmiddels doet namelijk al bijna 1 op de 6 Nederlanders (wel eens) boodschappen bij een online supermarkt, en laat de boodschappen aan huis bezorgen. 

Snelle groei gaat helaas vaak gepaard met pijntjes. Zo ook in de wereld van food online, getuige het feit dat rond de 40% van deze huishoudens het afgelopen jaar een klacht had. Kopers klagen vooral over verkeerde leveringen, op de voet gevolgd door nummer twee: versheid. Hier raken we een gevoelige snaar. Het online businessmodel gaat namelijk pas echt renderen als bestellingen frequenter en voorspelbaarder worden. Vers is hierin veruit de belangrijkste driver - de Nederlander koopt namelijk meer dan honderd keer per jaar AGF. Ook een platform als Amazon zet vol in op vers: om meer verkeer naar de site te genereren en tegelijkertijd een stukje van de lucratieve FMCG markt te bedingen. Ter illustratie: in Nederland staat 1% van de levensmiddelenmarkt gelijk aan de helft van de speelgoedmarkt. 

Hoog tijd dus om de vers-barrière te slechten. Met stip de meest genoemde reden om naar een fysieke winkel te gaan: ‘De producten die ik koop, wil ik kunnen zien, ik wil zélf kiezen’. Van de online shoppers koopt nog altijd meer dan een kwart géén AGF online. En doen ze dat wel, dan valt er blijkbaar vaak wat te klagen. Er wordt volop gestrooid met versgaranties, zodat de shopper weet wat hij minimaal mag verwachten. Maar echt blij wordt hij/zij pas als zijn/haar verwachtingen worden overtroffen. Hier ligt een uitgelezen kans voor de ambachtelijke vers-ondernemer met bijzondere kennis en producten! En de gemaksklant? Die bedien je op zijn wenken met lekkere en uiterst verse ‘convenience-to-go’. Van een gepelde mango op een stokje, tot een gepersonaliseerde maaltijdsalade die voor zijn neus wordt samengesteld. Ready to eat. “Maar vite, vite, vite!” Dat dan weer wel.

www.gfk.com

© vakblad Vers-inspiratie - een uitgave van b2b Communications BV - (026) 370 00 27 - Publicatiedatum: 25 June 2018

Copyright 2019 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl