Twee jaar geleden kocht niet meer dan 10% van de Nederlandse huishoudens wel eens maaltijd- of soeppakketten. Dat percentage is in korte tijd gestegen. Nu koopt 36% van de huishoudens geregeld maaltijdpakketten; 20% doet dat minimaal eens per maand. Ook soeppakketten vinden aftrek bij 46% van de huishoudens, 23% koopt ze minimaal maandelijks. Dat blijkt uit een onderzoek onder 1066 Nederlanders door onderzoeksbureau Motivaction. 

Gemak, lekker en gezond zijn de belangrijkste motieven voor het kopen van verspakketten. Voor kokers zonder inspiratie bieden ze ook een oplossing, terwijl gebrek aan zin om alle ingrediënten bij elkaar te zoeken feitelijk een extra gemaksreden is. Niet-kopers voeren vooral prijs en de eigen kooklust aan. Dat zijn dezelfde argumenten die de groei in de afzet van versboxen belemmeren.

Aan een relatief jonge productgroep als deze kan nog veel gesleuteld worden. De innovaties met de pakketten van Unox, Knorr en Conimex zijn nog maar een begin. Het wachten is op andere category leaders met soortgelijke initiatieven. Er is vraag naar   pakketten voor stoofschotels, Hollandse kost en stamppot; een kans voor versspecialisten en samenwerkingsverbanden! 

In lijn met algemene voedingstrends is er een toenemende vraag naar vegetarische en naar biologische pakketten. Breed gedragen, en saillant in het kader van problemen zoals toenemend overgewicht en extreme voedselverspilling, is de behoefte aan kleinere pakketten. Het huidige aanbod is toch vooral gericht op gezinnen met kinderen, terwijl zeven op de tien Nederlandse huishoudens niet meer dan één of twee personen tellen. 

www.motivaction.nl

Beeld: ©Artem Shadrin/Shutterstock.com

© vakblad Vers-inspiratie - een uitgave van b2b Communications BV - (026) 370 00 27 - Publicatiedatum: 3 December 2018

Copyright 2019 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl