Een versspeciaalzaak heet niet voor niets ‘speciaal’: de klant komt er voor speciale producten. Wordt het weer tijd om een nieuwe specialiteit te introduceren? Zet je creatieve brein op scherp, en ga aan de slag.

Producten die consumenten nergens anders vinden dan in jouw winkel: dat is je uitdaging, want ze verbeteren je concurrentiepositie. Neem daarom geregeld je assortiment en toonbank kritisch onder de loep: wat kan weg, waar mag wel eens iets nieuws gebeuren? Nieuwe succesvolle producten verzinnen en maken kan echter lastig zijn. Waar haal je je ideeën vandaan? Waar let je op? Deze tips helpen je op weg.

Speel in op trends

Op zoek naar inspiratie? Bedenk eerst welke doelgroep je wil benaderen en verdiep je in hun smaakvoorkeuren. Blijf op de hoogte van veranderingen in voedingspatronen van consumenten, en van jouw klantenkring in het bijzonder. Drie keer per dag een maaltijd gebruiken is minder gangbaar. Daarom bedacht de winnaar van de Gouden Slagersring, Nathan Burggraaf van Keurslagerij Burggraaf uit Culemborg, ‘Sukadebraad’: een product dat geschikt is voor diverse eetmomenten; te gebruiken als vleeswaar, als snack en als maaltijdcomponent.
Ook andere trends bieden inspiratie. Zo is er nog altijd veel interesse voor de herkomst van producten en voor streekproducten, voor dierenwelzijn en het milieu. Ook gezondheid blijft een aansprekend thema, denk aan zoutverlaging, minder vleesconsumptie en meer focus op fruit en groente. Producten ‘met een verhaal’ doen het goed. Slagerij Herman ter Weele uit Oene ontwikkelde - samen met ontwerpster Carolien Niebling en chefkok Gabriel Serero - ‘worsten van de toekomst’. Hierin zien we enkele van deze trends terug. Niebling zocht bijvoorbeeld naar een manier om in te spelen op de tendens om minder vlees te eten. Een worst leent zich bij uitstek voor vernieuwing, bedacht ze. Zo ontstond een mortadella met groentes, en een bloedworst met chocola, amandelen, granen en een hart van appel.

Combineer!

Je kunt natuurlijk een volslagen nieuw product bedenken, maar een bestaand product in een heel nieuw jasje steken, werkt ook in je toonbank. Of combineer twee bestaande producten met elkaar. Zo kwam Aldi met een frikandellenvlaai en ontwikkelde snackbarketen Febo samen met Unox de Rooket; een combinatie van rookworst en kroket; twee succesvolle productinnovaties. Bij Keurslager van de Weg in Zwolle signaleerden we de ‘bloemkoolbom’: een bloemkool bedekt met gekruid gehakt en omwikkeld met spek. Keurslager Pots in Hengelo maakt slager-sushi, waarmee hij inspeelt op de stijgende populariteit van sushi, en deze een hele eigen twist geeft. Slager Marco van Strien in ’s Gravenmoer snijdt een grillworst doormidden, legt hierop het deeg van een Quiche Lorraine en bakt het product vervolgens af in de oven. “Mensen rijden er graag voor om”, aldus de slager. 

Prijs-Kwaliteit

Naast herkomst en samenstelling blijven smaak en het mondgevoel belangrijke aspecten. Voldoet het product aan de gewenste malsheid en bite? Hoe zit het met het zoutgehalte en/of de kruidensterkte? Het oog wil ook wat en de neus doet mee bij het proeven: denk dus aan de vorm, kleur en de geur van je product. Voedselveiligheid blijft in alles essentieel, dus zorg ervoor dat zowel microbiologische- als chemische houdbaarheid in orde zijn. 

Rekenen

Calculeer het product goed uit, bepaal of het rendabel te produceren is. Voor een uniek product mag je best een hogere prijs vragen. Maar vraag je daarbij wel af of die prijs aansluit bij de prijsstelling van de rest van je assortiment én bij de doelgroep die je ermee wil bereiken. 

Doe het niet alleen

Betrek je medewerkers bij het ontwikkelingsproces, zij weten meer dan je misschien denkt. Samen sparren levert vaak verrassende resultaten op. Laat de klanten proeven, zo weet je of je op de goede weg bent. En toets je innovatie bij een vakwedstrijd, laat hem keuren door kenners. Is alles dik in orde? Dan is het tijd voor een hoop lawaai. Verzie originele promotionele activiteiten en acties om de innovatie bij je klanten te introduceren.

Geen eenheidsworst

Kortom: blijf innoveren! Onderscheid je van het supermarktkanaal. Speel in op (voedings)trends. Ga na of het product uniek en bijzonder genoeg is om klanten te binden en/of nieuwe klanten te werven. Verlies in het hele proces nooit de kwaliteit uit het oog. Zorg ervoor dat je nieuwe producten ontwikkelt die aansluiten op jouw kernassortiment en toch lekker anders zijn; jij verkoopt immers geen eenheidsworst. 

Beeld: ©Lightspring/Shutterstock.com

© vakblad Vers-inspiratie - een uitgave van b2b Communications BV - (026) 370 00 27 - Publicatiedatum: 19 February 2018

Copyright 2019 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl