De feestmaand komt eraan! Bent u alweer druk met de inkoop van speciale en feestelijke producten? Zoeken naar lekkere recepten? Een klantenactie? De laatste weken van het jaar is het steevast een grote drukte in de winkels, hopelijk ook in úw zaak. Voor de klant betekent dat vaak …. wachten.

Wachten is zelden leuk. Zeker niet als je geen idee hebt hoe lang het gaat duren; of het nu in de wachtkamer is van een arts, bij de bushalte of in de rij bij een kassa. Seconden voelen als minuten, minuten lijken wel uren. Iedereen is altijd druk, bijna per definitie gehaast, elke vertraging wordt ervaren als negatief. Nu kunnen we een pleidooi houden voor onthaasting, maar daarvoor lijken andere magazines beter geschikt. En natuurlijk probeert u de wachttijden voor de klant zo kort mogelijk te houden, door extra personeel in te zetten op de piekmomenten. Maar komt het onvermijdelijk dan toch tot een rij, dan geven we graag enkele praktische tips om het wachten te veraangenamen.

Entertainment

Want wachten roept veel reacties op: van verveling en lichte irritatie tot oplopende spanning en zelfs (verbaal) geweld. Niet voor niets zette luchthaven Schiphol tijdens de hoogtijdagen in de zomervakantie veelvuldig entertainment in bij de lange wachtrijen; een muzikant, pantomimespeler of goochelaar moest de gemoederen rustig houden. Om de verveling te verdrijven is ook aan boord van het vliegtuig entertainment aanwezig, in de vorm van een magazine en een audiovisueel keuzeprogramma.

Bereid je voor

Wat dit te maken heeft met uw versspeciaalzaak? Veel! Onderzoeken wijst uit dat de beleving van de omgeving van invloed is op de uiteindelijke tevredenheid van de consument, én op hun beoordeling van de kwaliteit van uw dienst of product. Hoe langer iemand denkt te hebben gewacht, hoe ontevredener hij is over de service. Hoe korter, des te tevredener. En dát is iets waar u invloed op heeft. Wees dus voorbereid op langere wachttijden voor uw klanten en zorg voor het veraangenamen van hun tijd. Dit leidt tot een positieve(re) beleving ervan, de wachttijd wordt zelfs als nuttiger ervaren.

Wachtverzachting

Verzacht de wachttijd simpelweg door deze te 'vullen' met beelden die het brein even afleiden voor negatieve prikkels, bijvoorbeeld met narrowcasting. Vaak zien we op de schermen bij versspecialisten helaas een stilstaande dia die de stuntaanbieding van producten opsomt, zoals ook al op de toonbank en in de vitrines is te zien. Niets nieuws dus. En een beetje saai ook.

Het Nederlands Visbureau produceerde het afgelopen jaar maandelijks korte filmpjes, gerelateerd aan de ‘vis van de maand’. Bewust geluidloos, omdat een film mét geluid in een winkel of marktkraam al gauw hinderlijk is en gesproken tekst bovendien onverstaanbaar wordt. Maar leerzaam en onderhoudend zijn ze wel! In een filmpje van ongeveer twee minuten krijgt de kijker informatie over de vissoort: over het leefgebied en de visserij, tot de verwerking. En tot slot een receptsuggestie. Het smakelijke receptbeeld brengt de klant zeker op ideeën en zorgt ervoor dat hij trek krijgt in dat visje.

Maak beleving compleet

Juist u als de versspecialist kan het onderscheid maken met een nietszeggend supermarktschap; door het verhaal bij uw producten te vertellen, de klant te informeren over de herkomst en bewaar- en bereidingsadviezen te geven. Het Visbureau heeft over vele vissoorten zogenoemde ‘factsheets’ met interessante achtergrondinformatie waar u uit kunt putten.

Beleving wordt compleet met een kleine proeverij. Zo prikkel je positief de zintuigen. Zeker weten dat uw klanten graag terugkomen in uw winkel en het noodzakelijk ‘nummertje trekken’ door het toevoegen van enig infotainment helemaal niet schuwen.

Beeld: ©Syda Productions/Shutterstock.com

Bied de klant daarnaast een leuke attentie aan om mee naar huis te nemen; bijvoorbeeld een magazine als Visculinair. Bladerend in het magazine in de winkel doen ze al inspiratie op. En wie weet; kopen ze behalve de producten die altijd op het boodschappenlijstje staan, ook eens iets anders om thuis te bereiden.

© vakblad Vers-inspiratie - een uitgave van b2b Communications BV - (026) 370 00 27 - Publicatiedatum: 21 October 2017

Copyright 2018 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl