Winkeliers vinden het lastig dat klanten zich niet aan de regels houden die het verspreiden van het coronavirus tegengaan. Er vinden steeds meer discussies plaats tussen klanten en winkelmedewerkers. Dit blijkt uit een enquête onder 332 winkeliers (slagers, groente- en fruitspecialisten, tabak- en gemak winkels en bloemisten) uitgevoerd door Detailhandel Nederland.

Bert van Steeg, adjunct directeur van Detailhandel Nederland: “De winkelier heeft gastvrijheid hoog in het vaandel. Om steeds meer als een soort politieagent te moeten optreden past daar niet bij en doet afbreuk aan de sfeer die men probeert te creëren.”

Protocol Verantwoord Winkelen

Winkeliers zijn tevreden met het protocol Verantwoord Winkelen dat eind maart werd ingesteld. Daarin wordt aangegeven dat iedereen 1,5 meter afstand tot elkaar moet kunnen houden in de winkel en dat de richtlijn voor het aantal klanten maximaal 1 klant per 10 vierkante meter winkelvloeroppervlak is. 

Winkeliers zijn over het algemeen tevreden over de samenwerking met handhaving en gemeente (zeven van de tien winkeliers). Bij winkeliers die wel bezoek kregen door handhaving werd vooral op het aantal klanten in de winkel en de 1,5 meter afstand gecontroleerd. Er werden geen boetes uitgedeeld bij de respondenten.

www.detailhandel.nl

- Publicatiedatum: 30 June 2020

Copyright 2020 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl