Een kleine rondvraag langs versspecialisten uit alle hoeken van het land levert ons, ondanks alle toestanden rond de coronacrisis, een veel positievere kijk op de verkoopsituatie dan gedacht. Lees hoe je collega’s de crisis ervaren en hoe zij zorgen voor een omzetplus. 

Keurslagers

Joep Klaver, directeur van de Keurslagers, is over het geheel genomen positief over de omzet van de leden. De meeste staan mooi in de plus. Alleen een enkeling die zich in het verleden veel op de horeca richtte moet van de rijksmaatregelen gebruik maken. Klaver: “Het aantal klanten is minder, maar de gemiddelde besteding ligt duidelijk hoger. Ook het bestellen via de webshops die door de meeste leden wordt gevoerd heeft als resultaat een bijzonder toegenomen aantal bestellingen. Ik ben ervan overtuigd dat we na de crisis een duidelijk andere weg inslaan. Online is definitief van de grond. En dat is ondanks alles heel positief”. 

Gildeslagers

“Ook de Gildeslagers scoorden, vooral de eerste paar weken, boven gemiddeld tot wel 30% plus”, aldus Marianne Strijbos Voorzitter van de Gildeslagers. Zij wijt de grote omzetplus vooral aan het sluiten van de horeca. Biefstukken en groot vlees worden nu volop bij de slager gekocht. Ook veel Gildeslagers hebben hun webshops op de rit en dat werkt positief. “We moeten allemaal ons gezonde verstand gebruiken. Geef met posters aan hoe klanten zich moeten gedragen. En zorg ervoor dat belangrijke punten in de winkel, als de deurklinken en de pinautomaat, regelmatig ontsmet worden. Al die strepen en stipjes op de vloer: prima. Maar bedenk wel dat onze klanten echt wel hun gezonde verstand gebruiken. Het moet allemaal niet te bedillerig worden, want dat werkt alleen maar tegen ons.” 

© Slagerij van den Berg

Resultaten van de Paasdagen

Meteen na Pasen hebben we nog even verder gevraagd. Verschillende versspecialisten waren op eerste paasdag open voor het afhalen van bestellingen. Dat gaf op de dagen ervoor wat lucht. Want het was druk. Een ondernemer vertelde dat er maar vier mensen achter de toonbank mochten in plaats van de normale acht. “Bizarre tijden. Het was buffelen.”

Slager Dennis van de Ven uit Schijndel is uitermate tevreden over de paasdagen. Normaal is er in Schijndel een paaspopfestival, dat uiteraard niet doorging. Dat leverde een omzetplus op van maar liefst 15%. Hij geeft ook aan dat na het promoten van telefonisch en online bestellen deze service een enorme vlucht heeft genomen van 2 naar circa 120 bestellingen per week. 

Bas Jansen Groenten en Fruit in Brummen was laaiend enthousiast over het weekend, met een omzetplus van ruim 60%, ondanks het feit dat zijn horeca-omzet volledig is weggevallen. Bas: “Er zijn meerdere oorzaken voor. Allereerst het gegeven dat de groentes en met name de verse asperges behoorlijk duurder zijn dan vorig jaar. Ten tweede zijn we gaan bezorgen in Brummen en Eerbeek en dat loopt als een trein. Ten derde konden klanten via mail of telefoon bestellen en hun bestelling afhalen bij een speciaal afhaalloket naast de winkel. Die waren blij dat ze niet hoefden te wachten.” Alle activiteiten maakte hij via de regionale pers bekend.  

Keurslagerij De Worstepinne in Doesburg mocht ook niet klagen. Met 10% omzetstijging zijn ze best tevreden. Ook waren ze blij met de manier waarop de klanten zich gedroegen. “Niet meer dan 3 personen in de winkel. De rest stond buiten te wachten, zonder morren. De Worstepinne liet mensen die dat wilden via de achterdeur naar de parkeerplaats vertrekken. “Dat gaf extra rust in de winkel en maakte de doorstroom een stuk beter.” 

Agnes Leewis, directeur van het Nederland Visbureau, vertelt dat de situatie binnen de visbranche toch wel heel divers is. Marktkooplui bijvoorbeeld kunnen niet met de kraam naar de markt. In die groep staat bij menigeen het water aan de lippen. Als ze geluk hebben worden ze in sommige gevallen vanuit de kleinere dorpen, zonder vaste standplaatsen, gebeld om te komen, omdat bewoners zitten te wachten op de echte visspecialist. De gevestigde visspecialist daarentegen is niet ontevreden. Via hun webshop en  thuisbezorgen, voor zover zij daarmee werken, timmeren zij goed aan de weg. Ze draaien als nooit tevoren.

Ook Echte bakker en keurslager Boenders in Eibergen is buitengewoon tevreden. Op eerste en tweede paasdag waren beide zaken geopend van 09.00 – 13.00 uur. Dat leverde veel meer klanten op dan vooraf was ingeschat. Beide zaken hadden naar schatting tussen de 12 – 15% meer omzet. Groot voordeel: er waren relatief weinig extra uren nodig. 

Slager Marinus van den Berg in Elst, pluste 15 – 20%. Die omzet kwam tot stand zonder webshop en extra nadruk op het bezorgen. Marinus: “We wilden niet halsoverkop een website bouwen en reclame maken voor het bezorgen. We hoorden namelijk van collega’s dat ze daardoor minder mensen in de winkel kregen. Wij hebben de klanten liever in de winkel; daar kunnen er totaal 10 in. We hebben ruimte genoeg. Bezorgen deden we al. Oudere mensen en klanten die er speciaal om vragen vanwege hun gezondheid, worden altijd al geholpen.“

​Door Gerhard Kwak

- Publicatiedatum: 16 April 2020

Copyright 2020 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl