24-augustus-2020 | Door: Kiki Stender
Leiding geven aan vier generaties op de werkvloer

Leiding geven aan vier generaties op de werkvloer

Als werkgever heb je in de winkel te maken met verschillende generaties, hun specifieke kenmerken, kwaliteiten, expertise en houding. Iedere generatie heeft verschillende verwachtingen en behoeftes als het gaat om werkbeleving, communicatie, stijl van leidinggeven, werkinhoud en verantwoordelijkheid. Inzicht in wat hen beweegt of juist niet, helpt je in jouw werkgeverschap. 

Generatie Z

Generatie Z is geboren na 1995, dus anno 2020 zijn deze professionals 25 jaar of jonger. Deze generatie betreedt op dit moment de arbeidsmarkt en begint aan hun werkende leven. Deze generatie is te typeren als de doe-het-zelver, de generatie die probeert alles zelf aan te pakken, goed in multitasking. Een groot deel van deze generatie maakt de keuze om als zelfstandige aan de slag te gaan, mede omdat ze moeite hebben met hiërarchie. Mensen uit generatie Z worden ook wel ‘digital natives’ genoemd. Door de nieuwste gadgets, laptops en mobiele telefoons zijn zij niet langer gebonden aan vaste werktijden en –plekken en wordt flex de norm. Welke stijl van leidinggeven past bij deze groep?
•    Denk mee in werktijden, werkplekken en werkdagen. Wees flexibel.
•    Hou het kort en bondig, de concentratieboog van generatie Z is vanwege social media en smartphones korter dan die van andere generaties.
•    Geef feedback, maar vooral opbouwend.
•    Maak het werk visueel, generatie Z is erg visueel ingesteld.
•    Geef ruimte voor hobby’s en persoonlijke ontwikkeling.

Generatie Y

Generatie Y, geboren tussen 1981 en 1995, is een zelfverzekerde, optimistische generatie die gewend is haar zin te krijgen. Waarden die je bij deze generatie veel terugziet zijn ambitie en authenticiteit. Ook financiële onafhankelijkheid staat hoog op de agenda. Welke leiderschapsstijl past bij hen?
•    Geef ze structuur
•    Benoem het waarom
•    Besteed aandacht aan het geven van feedback
•    Gebruik hun kennis
•    Probeer ze aan je te binden
•    Faciliteer werk-privé balans
•    Faciliteer opleidingen/cursussen en laat ze werken in teamverband.

Generatie X

Generatie X is geboren tussen 1961 en 1980.Kwaliteit van het bestaan heeft hun aandacht en flexibiliteit is erg belangrijk. Generatie X is praktisch en relativerend. Ze zijn goed in staat verschillen te waarderen en constructief te benutten op de werkvloer. Autonomie, flexibiliteit en bescheidenheid staan centraal. Goede balans tussen werk en privé is erg belangrijk. Hoe geef je leiding aan deze groep?
•    Manage op output, stel heldere doelen en verwachtingen.
•    Laat het hen op hun eigen manier aanpakken en doen, geef de ruimte.
•    Coach op een proactieve manier, maar zonder ze te veel op de huid te zitten.
•    Bind ze niet te veel aan regeltjes die het werk kunnen vertragen of belemmeren.

Babyboomer

De Babyboomgeneratie is geboren tussen 1945 en 1960 en opgegroeid in tijden van stabiele economische groei. Belangrijke aspecten voor deze generatie zijn erkenning, werkzekerheid en welvaart. Ze worden dan ook gekenmerkt door loyaliteit en gedrevenheid. Voor deze groep is baanzekerheid erg belangrijk. Hoe geef je leiding aan deze groep?
•    Geef geen orders maar stel vragen.
•    Toon persoonlijke (intensieve) belangstelling voor het individu.
•    Maak duidelijk en inzichtelijk waar ze uniek in zijn en waar hun toegevoegde waarde zit.
•    Daag hen uit om, door gebruik te maken van hun ervaring en overwicht, impact te maken binnen je organisatie.

Manier van communiceren

Een ander groot verschil is de manier van communiceren. De babyboomers geven de voorkeur aan face-to-face en telefonische communicatie, generatie X gebruikt liever e-mail vanwege de snelheid van dit medium. Facebookgebruik is onder deze twee groepen ook hoog. E-mail is ook door generatie Y een veelgebruikt communicatiemiddel, met daarnaast sociale media en apps als WhatsApp. Generatie Z gaat nog een stap verder, zij gebruiken real-time media zoals Facetime en zijn te vinden op Snapchat, Instagram en TikTok. Als je dus op zoek bent naar een nieuwe medewerker, bedenk dan via welke medium jouw toekomstige medewerker te vinden is. Een advertentie op een vacaturebank wordt hoogstwaarschijnlijk gezien door 40+. Zoek je een jongere als zaterdaghulp, dan is een app als Snapchat of Instagram beter om in te zetten.

www.knsnet.nl

Bron: De Slager

Terug naar boven