We moeten er in ons koude kikkerlandje altijd even op wachten, maar als het dan zover is omarmen we hem massaal: de zomer. Terwijl de huidjes weer bruin kleuren en het humeur opklaart, vergaat menigeen de zin om uitgebreid te koken. Ook voor de kok des huizes is de vakantie aangebroken.

Barbecueën, (pasta)salades en even snel iets afhalen of bezorgen is in de zomer populair. De markt voor afhaal- en bezorgmaaltijden blijkt nu al naar schatting goed voor 876 miljoen porties op jaarbasis. Hiervan wordt 64% afgehaald en 36% bezorgd. Uit cijfers (insights.abnamro.nl/2016/04/maaltijdbezorging-een-groeimarkt-vol-kansen)   blijkt dat er in 2016 een groei is gerealiseerd van 3% in omzet ten opzichte van het jaar daarvoor. “Voor ondernemende lunchrooms en visspeciaalzaken is in deze groeimarkt zeker een graantje mee te pikken” zegt Agnes Leewis, directeur van Het Nederlands Visbureau.

Ondernemerschap 2.0

Het vraagt om gastheer- en ondernemerschap 2.0: Wie is jouw klant en wat wil hij of zij? Hiervoor heb je als kleine ondernemer geen heel marketingteam nodig, een papieren klantenkaart of tabel op je pc met bestelgegevens van de trouwste klanten kan al volstaan. Je weet bijvoorbeeld dat een klant de afgelopen maand drie keer een kibbelingschotel heeft besteld; stuur haar dan bijvoorbeeld een appje of een bericht via Facebook dat de 5e schotel voor haar gratis is. Het advies van Agnes is duidelijk: ”Blijf de klant prikkelen en creëer meer eetbehoeftes naast de hoofdmaaltijd. Bij ‘De Chinees’ en de pizzeria is het bijna vanzelfsprekend om niet alleen een hoofdgerecht te bestellen, maar ook iets voor ervoor of erbij. Zorg voor een aantrekkelijk pallet aan opties die goed met elkaar te combineren zijn: denk bijvoorbeeld aan een kant en klare zalmquiche met een heerlijke frisse salade met Hollandse garnalen.” 

Alleen actief producten aanbieden is niet altijd voldoende. Trek de klant over de streep door eens een kleine korting te geven, bijvoorbeeld bij zelf samen te stellen combinatiepakketten van een fles wijn, een zalmquiche plus een salade. De keuze voor een upgrade van enkel de quiche naar het pakket is snel gemaakt wanneer de klant beseft hij een complete maaltijd heeft voor enkele euro’s meer. Bedenk je eens hoe vaak je zelf aan de kassa van het tankstation ‘ja’ hebt gezegd tegen het pakje kauwgum dat er nog even werd bij verkocht. Of de upgrade van een medium fastfoodmenu naar een large menu.

Vis; een gezond en snel alternatief

Het is prettig voor een ondernemer als klanten geregeld terugkomen. Maar hoe beweeg je ze van ‘geregeld’ naar ‘regelmatig’, van ‘zo nu en dan’ naar routine? Onderdeel van je strategie om dat te bereiken, is dat je jouw klanten een blijvend aantrekkelijk alternatief biedt voor zelf-kokkerellen. 

Van de consument is bekend wat hij wil: een combinatie van goedkoop, gemak, variatie en steeds vaker ook ‘gezonde alternatieven’. Afhaal-/bezorgmaaltijden worden over het algemeen niet als gezond bestempeld (een 5.6 op een schaal van 10). Agnes Leewis: “Deze tendens biedt een uitgelezen kans om juist Noordzeevis in allerlei verrassende ‘ready to eat’ variaties aan te bieden. In een tijd waarin consumenten gezonder eten belangrijk vinden én vaker kiezen voor gemak, past een groter aanbod van gezonde(re) maaltijden. Vis is erg gezond en de variatiemogelijkheden zijn eindeloos.” 

Maak het de kok die toch zelf de (buiten)keuken wil gebruiken gemakkelijk! Bied een boodschappenbox met ingrediënten aan. Daarin zit zeker een lekker visje -al of niet voorbereid- met een receptenkaart. Succes verzekerd. Op de websites visbureau.nl en visrecepten.nl en de socialmediakanalen is er elke maand veel aandacht voor visgerechten die binnen no-time op tafel staan. Inspireer je klant en deel de berichten op de website van jouw speciaalzaak. Maak jezelf speciaal!

www.visrecepten.nl
www.visbureau.nl
www.facebook.com/visrecepten

Makreelquiche met paprika

Ingrediënten

Gerookte makreel, bladerdeeg, paprika, ei, slagroom, kaas en tijm.

Bagel met heilbot en kruidencrème

Ingrediënten

Gerookte heilbotfilet, bagels, zuivelspread, sjalot en zongedroogde tomaten

Thaise roerbak met grote garnalen

Ingrediënten

reuzengarnalen, sugarsnaps, gember, Thaise currypasta, wortel, ui en visbouillon

© vakblad Vers-inspiratie - een uitgave van b2b Communications BV - (026) 370 00 27 - Publicatiedatum: 26 June 2017

Copyright 2021 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl