De tijd van op je dooie akkertje boodschappen doen is binnenkort voorbij. Zodra de goedheiligman met Spaans bloed (of was het toch Turks?) ons land heeft verlaten, lijkt half Nederland in de stress te schieten. Met wie en waar, en vooral wat gaan we eten met de kerstdagen? Het antwoord op die laatste vraag? Vis natuurlijk!

Voor wie op normaal al moeite heeft met beslissen wat er op tafel komt die dag, zijn de feestdagen helemaal een drama. Dit biedt kansen. “Maak als versspecialist gebruik van deze impasse om bepaalde producten te promoten, en zo bij de consument onder de aandacht te brengen”, tipt Agnes Leewis, directeur van het Nederlands Visbureau.

Wildseizoen & traditie

Al sinds de regeerperiode van Koningin Elizabeth werd het in de hogere klassen een gebruik om met kerstmis grote, luxe kerstdiners te geven. Wie het zich kon veroorloven maakte uitgebreide kerstbanketten. Eind 19e eeuw werd kalkoen, daarvoor nog vrij prijzig, ook voor de gewone man betaalbaar. Een Britse traditie was geboren en waaide over naar Nederland. Sindsdien horen luxe vleessoorten ook bij onze kersttraditie. Niet alleen kalkoen, ook konijn, ree en eend worden op de mooi gedekte tafels geserveerd. Soorten die je de rest van het jaar nauwelijks kan krijgen, zijn deze maand te koop bij de slager en traiteur (en zelfs de supermarkt). Deels heeft dit te maken met het wildseizoen dat al in de herfst van start gaat en zijn piek bereikt tijdens de feestdagen. “Gelukkig is er”, zegt Agnes, “ook ruimte voor vis bij de kerstdis. Soorten als zalm en Hollandsche garnalen zijn topfavoriet.”

Anders dan anders

Old time classics die populair blijven, houd je altijd. Biefstuk en saté met frieten zijn niet meer weg te denken bij elk zichzelf-respecterend eetcafé. Toch is er heel wat voor te zeggen om, net als in het vleesschap, in december eens andere vissoorten aan te bieden dan de klant gewend is. “Ik ben er van overtuigd dat het mogelijk is om de consument enthousiast te krijgen voor de anders-dan-anders vis”, aldus Agnes. “Denk eens aan vissoorten waar de consument niet snel zelf naar vraagt, of die vooral in restaurants worden besteld. Tarbot, griet en rog(vleugel) zijn hier mooie voorbeelden van. Deze soorten hebben alles in zich om het binnen enkele jaren tot kerstklassieker te schoppen. Net als de ‘vlezige’ tegenhangers als hert en konijn, zijn ze top van smaak in de koude wintermaanden.” 

Practise what you preach

Het verschil tussen kerst en de rest van het jaar is dat consumenten nu net even meer gefocused zijn op smaak dan op de portemonnee (die anders toch vaak leidend is).  Als visdetaillist moet je hier juist op inhaken, vindt ook Joep Besselink, eigenaar van Seafood Centre. Joep: “Wij adviseren visdetaillisten en horeca deze dagen extra luxe producten aan te bieden aan hun klanten. Oesters, huisgerookte zalm, griet, tarbot, coquilles en langoustines zijn mooie voorbeelden.” Over smaak valt veel te vertellen, maar om het te ervaren blijft zelf proeven toch een must. “Ik laat klanten bewust onze vis proeven zodat ze weten wat ze kopen. Maar ook zodat ze geprikkeld worden eens iets te kopen wat misschien niet gepland was”. Op de vraag wat zijn eigen favoriet is, antwoordt hij met een verlekkerde blik: “Cappuccino van courgette en spek omwikkelde langoustine. Practice what you preach”, lacht Joep. Kerstdiswaardige recepten zoals die van Joep vind je op vers-inspiratie en op  www.Visrecepten.nl. Of geef jouw klanten tijdens de decembermaand Visculinair Magazine mee. Dit is zowel een mooi geschenk voor de trouwe klant als waardevolle inspiratie voor een vissig kerstmenu. Op www.webshop-visbureau.nl kun je een abonnement afsluiten.

www.visbureau.nl
www.visrecepten.nl

© vakblad Vers-inspiratie - een uitgave van b2b Communications BV - (026) 370 00 27 - Publicatiedatum: 4 December 2017

Copyright 2021 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl