Wat als… je klant met een traumahelikopter wordt afgevoerd na het eten van een product uit jouw winkel, omdat er (sporen van)  noten in zaten. De klant zeg dat-ie van niks wist. Hij stelt jou aansprakelijk. Wat moet je doen, of had je moeten doen, om niet aansprakelijk gesteld te worden?

Ten minste 2% van de bevolking is overgevoelig voor bepaalde levensmiddelen of bestanddelen van levensmiddelen. De symptomen van een overgevoeligheidsreactie kunnen heel verschillend zijn: van een milde diarree tot overlijden (bron: NVWA). 

Informatieplicht

Voor 14 allergenen (zie kader) geldt dat ze extra duidelijk moeten worden weergegeven in de lijst met ingrediënten op een verpakking, bijvoorbeeld door ze in een vet lettertype af te drukken. Fabrikanten vermelden soms ook dat een product sporen van een allergeen kan bevatten. Deze zogenoemde 'may contain' toepassing is geen onderdeel van de nieuwe wet. Wel geldt er een informatieplicht voor allergenen voor niet-voorverpakte producten, bijvoorbeeld in restaurants, ambachtelijke slagerijen en bakkerijen, zorginstellingen en de catering. 

Vooraf informeren 

Wat houdt deze informatieplicht in? Allergeneninformatie wordt steeds vaker geprint bij de registratie op de kassa en vervolgens op het verpakte product geplakt. Dit is niet voldoende! De klant moet al voor de aankoop over de allergeneninformatie kunnen beschikken. Het is verplicht om consumenten vooraf te informeren dat allergeneninformatie opvraagbaar en beschikbaar is. Bovendien is het verplicht om in de winkel een oproep te plaatsen aan klanten een voedingsallergie te melden. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld toonbankdisplays. 

Allergeneninformatie kan per product schriftelijk of elektronisch ter beschikking worden gesteld aan de klant. Denk aan een beeldscherm, tablet, map met productspecificaties of toonbankkaartje. Als je de informatie schriftelijk/elektronisch ter beschikking stelt, moet de klant er duidelijk op gewezen worden waar de allergeneninformatie zich bevindt. Als producten voorverpakt zijn en de allergeneninformatie al is verwerkt in de ingrediëntenlijst op het etiket, is de oproep tot melding van een allergie niet nodig.

Allergeneninformatie vastleggen

Ook als je mondeling allergeneninformatie wilt verstrekken, moet allergeneninformatie van 14 allergenen vastliggen. Bijvoorbeeld via de receptuur, software of een papieren tabel met producten en de allergenen die deze bevatten. De vastgelegde informatie moet beschikbaar zijn achter de toonbank. Een klant die om allergeneninformatie vraagt, moet snel het juiste informatie krijgen. Het is niet voldoende als de informatie bij iemand ‘in het hoofd’ zit.

Tips

-Breng je kennis en die van je medewerkers over allergenen op peil met een cursus, bijvoorbeeld via www.trainingallergenen.nl. Deze training heeft de KNS (Koninklijke Nederlandse Slagers) met andere ambachtelijke partners in de foodsector ontwikkeld. Haal een certificaat als bewijs van voldoende kennis. 
- Beschik over een goede bedrijfs- en productaansprakelijkheidsverzekering. 

____________________________
14 voedselallergenen 

Ei
glutenbevattende granen
lupine
melk, inclusief lactose
mosterd
noten    (zoals amandelen, hazelnoten, walnoten, cashewnoten, pecannoten, paranoten, pistachenoten en macadamianoten)
pinda
schaaldieren
selderij
sesamzaad
soja
sulfiet (in hoeveelheden van > 10 mg/kg)
vis
weekdieren

Ook de hiervan afgeleide stoffen die overgevoeligheidsreacties kunnen veroorzaken, moeten zijn vermeld.

Beeld: ©margouillatphotos/shutterstock.com

© vakblad Vers-inspiratie - een uitgave van b2b Communications BV - (026) 370 00 27 - Publicatiedatum: 23 April 2018

Copyright 2018 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Telefoon 026 – 370 00 27 | Email saskia@b2bcommunications.nl