Mede door de technologische ontwikkelingen leven we in een tijd van constante veranderingen.  Eerder in deze rubriek ging het over hoe online bezig is aan een snelle opmars. De shopper leeft steeds meer in het hier en nu. We zien het ook bij eten en drinken; opkomende trek moet gelijk gestild worden. Ondernemers springen daarop in: op steeds meer plekken wordt eten en drinken aangeboden. Maaltijden kunnen niet alleen worden afgehaald, maar ook thuisbezorgd. Hema, Ikea en McDonalds bieden ontbijtjes en lunches aan, het assortiment bij pompstations breidt uit. Uit onderzoek van GfK blijkt dat bijna 60% van de Nederlanders open staat voor het nuttigen van een avondmaaltijd bij een tankstation. Ook supermarkten spelen in op de trend. Bij steeds meer vestigingen kun voor of na (of tijdens) het winkelen een maaltijd te nuttigen. 

Supermarkten doen flink hun best om de veeleisende klant aan zich te binden. Hoeveel winkels zijn inmiddels niet tot 20.00 uur open? Of zelfs tot 22.00 uur! Waarom? Omdat de klant het wil. Driekwart van alle gezinnen doet inmiddels in de avonduren de boodschappen, het om ongeveer 8% van de totale supermarktomzet. Zoomen we in op de cijfers, dan blijken het vooral de jonge gezinnen te zijn. Tot dertig jaar ligt het aandeel op 18%. Naarmate de leeftijd oploopt, neemt het aandeel dat laat boodschappen doet af. Bij 65-plussers is het slechts 3%. Naast leeftijd speelt ook de gezinssamenstelling een rol. Alleenstaanden (jong en oud) kopen aanzienlijk vaker in de avonduren dan gezinnen met kinderen.

Bij de zondagsopeningen zien we hetzelfde gebeuren. Op dit moment komt bijna 5% van de supermarktomzet voor de rekening van de zondag. In 2008 was dat nog amper 1%. En ook hier zijn het vooral ongere gezinnen die daar gebruik van maken. Zij plannen hun winkelbezoek niet meer, maar kopen op het moment dat ze iets nodig hebben. Dat is een hele andere manier van winkelen dan velen van ons gewend zijn. De komende jaren zal deze ontwikkeling zich alleen maar verder doorzetten.

De speciaalzaak pikt deze trends in de samenleving op, maar wel met een vertraging. Begrijpelijk, gezien de relatief grotere kosten en belasting die verruimde openingstijden meebrengen voor de ondernemers. Wie zijn de voortrekkers en wie blijven achter? En wat zijn de effecten van deze trend op de omzet van de versspecialist? In de volgende bijdrage ga ik hier dieper op in.

www.gfk.nl

Foto: ©Iris van den Broek/Shutterstock.com

© vakblad Vers-inspiratie - een uitgave van b2b Communications BV - (026) 370 00 27 - Publicatiedatum: 28 August 2017

Copyright 2021 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl