De doelstelling om twintig procent minder voedsel te verspillen tussen 2009 en 2015, is niet behaald. De voedselverspilling is met slechts 1 procent verminderd. Dit meldt De Monitor (KRO-NCRV) op zondag 21 mei 2017. Voor deze conclusie zijn supermarkten, consumenten, producenten en de overheid onderzocht. Er is onderzocht wie de grootste voedselverspillers zijn en waarom het zo moeilijk is dit terug te dringen.

Volgens staatssecretaris van Dam van Economische Zaken is de doelstelling die gesteld is door Minister Verburg in 2010, niet realistisch. De overheid zou hiervoor veel inspanningen moeten doen, dit is volgens van Dam niet proportioneel. De consument en het bedrijfsleven zijn de grootste veroorzakers van voedselverspilling. Uiteindelijk is het aan hen om hier wat aan te veranderen.

Consumenten

De grootste voedselverspiller blijkt de consument. Naar schatting gooit de consument tussen de 40 en 45 procent van het voedsel weg. Vaak is het probleem dat zij meer kopen dan ze nodig hebben, en ze zijn niet goed geïnformeerd over hoe de producten bewaard moeten worden. Daarnaast kookt de consument vaak te grote porties. Volgens Toine Timmermans van Wageningen University & Research, kunnen consumenten 300 tot 400 euro per jaar besparen per huishouden. 

Houdbaarheidsdata

Supermarkten zijn ook verantwoordelijk voor een groot deel van de voedselverspilling. Dit gaat dan voornamelijk om het verkeerd opvatten van de THT-datum. We weten dat de TGT-datum vrij duidelijk is (te gebruiken tot), deze datum staat vooral op verse producten zoals vlees en vis. De langer houdbare producten hebben echter een THT-datum. Maar consumenten weten vaak niet dat dit een adviesdatum is, vaak worden producten na verstrijken van de THT-datum weggegooid, omdat ze dan niet meer goed zouden zijn. Uit onderzoek van Wageningen University & Research blijkt dat als je de THT-datum aanpast naar het woord 'Lang Houdbaar', en hier dus helemaal geen uiterlijke datum meer voor aangeeft, de consument 31% minder voedsel zou weggooien.

Echter staat nog niet iedereen te popelen om de THT-datum zo snel mogelijk te vervangen door 'Lang Houdbaar'. Onderzoeker Toine Timmermans zegt dat mensen houvast willen. En dat een product waar 'Lang Houdbaar' op staat veel onzekerheid geeft. Dit kan uiteindelijk leiden tot meer voedselverspilling, omdat men niet weet of een product nog goed is. Het is bij deze verstandig om ook aan de consument te vertellen hoe een bepaald product bewaard moet worden. Dit in combinatie met 'Lang Houdbaar' zou een oplossing kunnen zijn. Zo vertrouwen consumenten ook daadwerkelijk dat ze de producten nog kunnen eten.

Bron: De Monitor (KRO-NCRV)

 

- Publicatiedatum: 23 May 2017

Copyright 2021 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl