Gemak dient de mens

In een eerder artikel gaf ik aan dat de speciaalzaak op de drempel staat van een revival. Maar ook dat het aantal versspeciaalzaken de afgelopen jaren is afgenomen. Voor een groot deel hangt dat laatste samen met de, al sinds jaren, groeiende behoefte aan gemak. De dominante positie van de supermarkt, waar je alles vindt wat je nodig hebt voor een snelle maaltijd, is grotendeels te danken aan die behoefte.

Oké, niet altijd. In het weekeinde wordt er door een grote groep enthousiaste liefhebbers uitgebreid gekookt voor vrienden en familie. En daar willen ze best wat tijd in investeren; zowel voor de boodschappen als in de keuken. Maar door de week moet er in zo kort mogelijke tijd een maaltijd op tafel getoverd worden. 

De ontwikkelingen in de gemakstrend staan niet stil. Om de klant nog beter tegemoet te komen in zijn behoeftes, verruimden supermarkten hun openingstijden en investeerden ze volop in online en een (thuis)bezorgservice. Albert Heijn en Jumbo zijn hierin het verst. Met succes, want uit cijfers van GfK blijkt dat inmiddels 30% van alle huishoudens weleens online zijn boodschappen doet. Ook in het assortiment staan de supermarkten niet stil. Goede en eenvoudige voorbeelden zijn de pakketten voor pasta of voor erwtensoep. Je hoeft in de winkel niet meer alle ingrediënten bij elkaar te zoeken: ze zijn gewoon al gebundeld in een totaalpakket dat voorzien is van het recept.  

Een combinatie van online met gemak zijn de maaltijdboxen. Je geeft op de site aantal dagen en personen aan, en ontvangt daarop afgestemd een totaalpakket met voor elke dag een maaltijdrecept en alle benodigde ingrediënten. Dit jaar kocht ongeveer 3% van alle huishoudens een maaltijdbox. Die groep is nog klein, maar wie het een keer heeft geprobeerd, koopt al wel geregeld. Het is een concept met potentie. 

Speciaalzaken kunnen, net zo goed als de supermarkt, inspringen op de uitdaging van de behoefte aan gemak. Jullie kunnen bij uitstek klanten meenemen en verleiden met speciale producten als ze uitgebreid willen koken. Maar blijf vooral ook innovatief als het gaat om gemaksoplossingen: investeer in onlineservice, verruimde openingstijden, complete gerechten en/of maaltijdpakketten. 

www.gfk.com

Foto: ©Daxiao Productions/Shutterstock.com

© vakblad Vers-inspiratie - een uitgave van b2b Communications BV - (026) 370 00 27 - Publicatiedatum: 6 December 2016

Copyright 2021 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl