Stilstand is achteruitgang. Ondernemen is proberen, een continue proces. Observeren wat er in de markt gebeurt, inschatten of er sprake is van een behoefte en daar op inspelen. Met producten, of met een bepaalde dienstverlening. 

Je kunt nooit helemaal tevreden zijn als ondernemer; je bent altijd alert om kansen te ontdekken. Daarom is het zo belangrijk om op de hoogte te zijn van ontwikkelingen in de markt. Grote bedrijven doen veel marktonderzoek en schakelen daarvoor marktonderzoeksbureaus zoals GfK in. Wij brengen de markt in kaart, laten zien welke groepen consumenten wat kopen, hoe vaak en waar. Vervolgens doen we navraag naar het waarom: wat drijft een shopper?

Bij veel van die onderzoeken kijken we in feite vanaf een afstandje naar wat er in een markt gebeurt. Als winkelier doe je dat ook, alleen noem je het waarschijnlijk geen ‘marktonderzoek’ en gebeurt het minder bewust. Ook in je eigen winkel bemerk je dat een bepaald product niet meer zo goed loopt en dus vervangen moet worden. Of dat een andere opstelling in de winkel heeft geleid tot meer omzet. Of dat sinds je een nieuwe service bent gaan aanbieden, er veel nieuwe klanten zijn bijgekomen. Het zijn voorbeelden van informatie die je door goed te oberveren en registreren kunt vergaren. Informatie die aanzet tot actie.

Zo is het ook met de informatie van GfK. Denk niet te snel ‘dat is voor mij niet belangrijk’.’ Als ik in een publicatie aangeef dat de omzet van online nog heel beperkt is, maar jaarlijks wel verdubbelt, is dat voor íedere winkelier relevant. Vraag jezelf af: hoe zit dat bij mij? Merk ik er al iets van dat ik omzet kwijtraak? Hoe kan ik iets met online doen? Wat zou het aan mogelijke omzet kunnen opleveren? Hele relevante vragen, die je jezelf kunt stellen door je ogen en oren goed open te houden.

Door uitkomsten van algemener marktonderzoek tot je te nemen, en vervolgens door te vertalen naar je eigen winkel(omgeving), kun je veel voordeel uit marktinformatie halen. Blijf je in beweging! 

Henri.van.hassel@gfk.com
Key accountmanager GfK

Bron: Vakblad Vers-inspiratie juni 2016
foto: ©Minerva Studio/Shutterstock.com

- Publicatiedatum: 20 June 2016

Copyright 2021 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl