Een jaar van nieuwe hoop. Uit cijfers van GfK, het marktonderzoeksbureau dat het aankoopgedrag van huishoudens voortdurend volgt, bleek dat er in 2015 weer groei werd gerealiseerd.

Herstel

De omzet van de levensmiddelenbranche liet in 2014 nog een daling zien, maar vorig jaar was er al sprake van herstel. Wel gebiedt de eerlijkheid mij te zeggen dat het vooral de supermarkten waren die voor dat herstel in de cijfers verantwoordelijk waren. De speciaalzaken, en ook de weekmarkt, hebben het moeilijk. Toch lijkt er een kentering op komst. Enerzijds kiezen huishoudens voor het gemak van op een plek alle boodschappen te doen. Anderzijds staan een ruimere keuze, meer advies over bereidingswijzen en meer verantwoorde producten hoger op de prioriteitenlijst van de consument. Daarnaast vragen ze vaker om ambachtelijkheid en kwaliteit. Supermarkten en speciaalzaken die aan die wensen kunnen voldoen, laten mooie groeicijfers zien.

Grillig

GfK doet voortdurend onderzoek naar consumentengedrag, om te weten wat hen drijft. Waarom kopen ze wat ze kopen? Hoe doen ze dat, wie koopt wat, wanneer en waar? Een opkomende trend die we signaleren, is dat consumenten hun consumpties steeds meer aanpassen aan het moment. Ze worden steeds grilliger in hun winkelgedrag. Zo kan hij in de ochtend de dagelijkse boodschappen doen bij een discountsupermarkt, maar voor de avondmaaltijd een traiteur binnenwandelen; omdat hij een verwenmaaltijd wil en gemak. En daar best wat meer voor wil betalen.

Blijf op de hoogte

Om de klant van nu te kennen heb je gegevens nodig om naadloos aan te kunnen blijven sluiten op diens behoeften. Dat kan heel eenvoudig op microniveau. Observeer je klanten en ga met ze in gesprek. Daarnaast helpt het om op de hoogte te blijven van trends en veranderingen in het koopgedrag op ‘generiek’ niveau, en die cijfers door te vertalen naar je eigen situatie. Uit de cijfers blijkt dat speciaalzaken het weliswaar moeilijk hebben, maar dat bepaalde doelgroepen diezelfde speciaalzaken weer vaker weten te vinden!

Auteur: Henri.van.hassel@gfk.com Key accountmanager GfK 

Bron: Vakblad Vers-inspiratie februari 2016

Copyright ©2016: Vers-inspiratie - Publicatiedatum: 17 February 2016

Copyright 2021 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl