Menig versondernemer heeft een aparte verkoopvitrine in zijn winkel met door hemzelf voorverpakte artikelen. De klant kan zelf pakken wat hij nodig heeft. Als ondernemer haak je op deze manier mooi in op het koopgedrag. De vraag rijst hoe ver je daarin moet gaan.

Onlangs bezocht ik de slagerij van Keurslager Mom in Huissen en zag dat de ondernemer wel heel rigoureus te werk gaat. De hele toonbank ligt volgepakt met voorverpakte producten: van maaltijden en vleeswaren tot vers vlees. Netjes verpakt, strak gepresenteerd, soort bij soort, verschillend van gewicht voor een ruime keuze en per pakje voorzien van een prijsstickertje. Geen officieel etiket met houdbaarheidscodes; dat is namelijk niet nodig, omdat het geen zelfbediening betreft. Op mijn vraag naar het waarom, was zijn antwoord: “Ik maak het de klant mogelijk om heel effectief en snel te kiezen wat ze wil. Ze wijst het gewenste artikel aan en krijgt zo, qua gewicht en aantal, precies wat ze wil.”

Mom geeft aan dat zijn werkwijze veel voordelen biedt. Hij hoeft nauwelijks nog bij te snijden omdat het gewicht niet klopt. Hij hoeft nauwelijks nog stukken uit de koelcel te halen om iets speciaal voor de klant af te snijden. Verkleuringen komen bijna niet meer voor. De bediening gaat veel sneller, wat beduidend minder uren kost. Ook heeft hij geen extra medewerkers nodig voor de productie, want hij produceert in de loze uren van de dag. ’s Avonds blijft de toonbank gevuld, zodat hij ’s morgens meteen met een goed gevulde toonbank van start kan. “In het begin heb ik wel goed moeten uitleggen over het hoe en waarom,” aldus Mol, “maar nu het eenmaal lekker loopt, heeft deze aanpak voor mij alleen maar voordelen. Meer rust, een mooie omzet en een sterk verbeterde brutomarge. Wat wil je nog meer?” 

Als ondernemer zie ik zeker voordelen, maar als slager in hart en nieren plaats ik wel de nodige vraagtekens bij deze ‘supermarkt’-gerelateerde aanpak: Waar blijft de beleving en het ambachtelijke onderscheid? Met zichtbaar bezig te zijn met je product toon je je expertise en vakmanschap. Hoe zit het met de persoonlijke babbel en de binding met de klant als alles efficiënter en sneller gaat? Ik vraag me af of deze aanpak een goede onderscheidende weg is voor een ambachtelijk versondernemer. De tijd zal het leren. 
 

- Publicatiedatum: 26 July 2016

Copyright 2019 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl