Ik sta bij een slager te wachten tot ik aan de beurt ben. Ondertussen werp ik een blik in de nieuwe doorkijk naar de werkplaats achterin, onlangs aangebracht tijdens een interne verbouwing. “Dan kunnen mijn klanten kennismaken met het werk achter de schermen”, zo motiveerde hij opgetogen. Een prima gedachte! 

In de ogen van de consument is hygiënisch werken een voorwaarde voor kwaliteit. Zo’n open blik in de keuken heeft daarom flink wat consequenties. Voor je het weet schiet je je doel voorbij! Dan laat je de klant niet meegenieten met het werk achter de schermen, maar toon je hoe het niet moet… 

Mij valt het op dat met deze doorkijkjes vaak wordt vergeten dat het borgen van de visuele hygiëne haast nog belangrijker is dan laten zien hoe een varken wordt uitgebeend of deeg op een werkbank wordt gekneed. Zodra de klant afgeleid raakt door vette ramen, een vieze werktafel en/of rommel, ben je hem kwijt. 

Je zult maar zo’n vakidioot in de winkel krijgen als ik. Bij deze slager viel me gelijk op dat het glas van de doorkijk naar achteren niet vlekvrij was. Ook was het blijkbaar nog niet tot de medewerkers doorgedrongen dat zij nu continue in de spotlight staan. En ik weet wel; vuile jassen ontstaan gemakkelijk tijdens het werk. Maar opeens ben je het visitekaartje van je bedrijf. Zorg dus voor genoeg schone werkkleding en bied de mogelijkheid dat mensen zich kunnen omkleden. Wie hoofdbedekking draagt, zal niet zo gauw geneigd zijn om zijn of haar haar naar achteren te strijken, zoals ik een van de mannen in de werkplaats zie doen. 

En tja; slagers vinden het heel gewoon, maar voor de consument is dat niet zo normaal; die ziet niet een tafel met afsnijdsel, maar rommel en viezigheid. Opruimen dus. En ook de tafels regelmatig met een schone lap poetsen. Lukt dat allemaal niet of vind je dat lastig? Hang dan liever een rolgordijn voor het raam! Dan kun je dat openen als de winkel gesloten is.

Zo’n doorkijkje kan ook een mooie eye-opener zijn! De perfecte aanleiding om de puntjes op de i te zetten, een grondige analyse te maken van hoe jij en je medewerkers werken. Kijk gedurende de dag kritisch naar hoe schoon je winkel is, naar je werkbanken en de bedrijfskleding. En blijf de boel gewoon geregeld flink doorlichten, zodat jullie fris en fruitig in de spotlight kunnen blijven staan. 
 

© vakblad Vers-inspiratie - een uitgave van b2b Communications BV - (026) 370 00 27 - Publicatiedatum: 23 October 2020

Copyright 2020 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl