Denk je dat een klant je gelijk op je woord gelooft? Dat als je als bakker vertelt het lekkerste brood te bakken, als groenteman zegt de sappigste appels te hebben, je als slager verkondigt dat jíj de smakelijkste droge worst maakt, je als visboer stelt dat jouw kibbeling de beste is… de klant gelijk denkt: ‘Natuurlijk! Dan moet het wel waar zijn!’ Ik denk het niet. Als je een klant wil overtuigen van de kwaliteit van jouw producten, laat ze dan proeven. 

Dat is niet moeilijk. Zet een plankje of mooi bord op de toonbank met het lekkers en vrijwel iedereen hapt gretig toe. Vertel er dan gelijk wat bij over het product en je hebt een prachtige vorm van promotie. Maar het kan nog mooier.

Ik sprak een groenteman die met enkele collega’s via een proeverij een heel kerstdiner aan de man bracht. De visboer introduceerde een heerlijke starter met zalm, de slager sprak over zijn kerstrollade, er werd verteld over de uitgebreide mogelijkheden met groenten en de bakker vertelde over hoe alles combineert met verschillende smaken brood. Er werd volop geproefd tijdens dit mooie samenwerkingsverband.
 
Natuurlijk hoeft dat niet zo uitgebreid, en je kunt ook individueel uitpakken. Nodig buurtverenigingen, sport- of knutselclubs uit, of laat klanten zich in de winkel aanmelden.. Maak de groepen niet te groot. Een kleiner gezelschap is makkelijker te benaderen. Je houdt er een beter en persoonlijker contact aan over. 

Om het evenement richting te geven, is het fijn om voor een thema te kiezen: barbecue, het maken van hapjesschotels, het mixen van smoothies, verzin het maar! Of organiseer een rondleiding door je bedrijf waarbij je de verschillende kanten van het ambacht laat zien. 

Je kunt het culinaire, gezellige en informele event natuurlijk zelf ‘bemensen’, maar zorg er wel voor dat jouw personeel dat ook leuk vindt om te doen. Ze moeten in staat zijn om gemakkelijk contact te maken en vloeiend te praten over het onderwerp. Zie je dat niet zitten, zoek dan een specialist. Tip: vaak hebben toeleveranciers daarvoor goede mensen in dienst.

© vakblad Vers-inspiratie - een uitgave van b2b Communications BV - (026) 370 00 27 - Publicatiedatum: 24 September 2019

Copyright 2019 vers-inspiratie.nl | All Rights Reserved | vers-inspiratie.nl

Vers-inspiratie is een project van b2b Communications. Powered by Wallbrink Crossmedia Groep

Advertentietarieven | Privacystatement | Email saskia@b2bcommunications.nl